Een koelkast of koelbox in de cabine van de vrachtwagen werkt op de 24 V boordspanning. Een losse box sluit je op constante spanning aan, een ingebouwde koelkast is van fabriekswege ook daarop aangesloten. Als de vrachtwagen meer dagen stilstaat is het zaak dat de koelkast uitgezet wordt omdat anders de accu's van de vrachtauto leegraken en je dus niet meer kunt starten. Er zijn twee typen koelboxen: met compressor of met peltier-elementen. De eerste zijn wat zuiniger en koelen beter dan de tweede soort. In campers kunnen ook koelkasten op gas gebouwd zijn, daar heb je dan wel een afvoer aan de buitenkant nodig, alsmede een disselbak met gasfles.
De koeling van de laadruimte is een heel ander verhaal: daar wordt een aparte motorcompressor voor gebruikt, onafhankelijk van de rest van de vrachtwagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Ligt eraan, bedoel je een vrachtauto met een grote koel laad ruimte, dan zit er vaak een koel installatie gemonteerd aan de laad ruimte met een eigen motor.
Bij kleinere systemen, loopt de koel installatie op de accus(24 volt bij vrachtauto's)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn agregaten, of gasflessen, of op accu's. Meerdere mogelijkheden dus.