Dat geeft aan hoe snel ze mogen rijden op snel/B-wegen mogen rijden.
Best verwarrend als zo'n vrachtauto internationaal ook in Spanje en portugal en Frankrijk rijdt dan kom je ze tegen met 4 of 6 stickers (60/70/80/90)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snelheidstickers

Sinds langere tijd is het in België, Frankrijk en Italië verplicht om snelheidstickers op vrachtwagens geplakt te hebben indien in deze landen gereden wordt. Het niet aanwezig zijn van de benodigde stickers valt direct op en kan leiden tot een aanhouding. Kostbare tijd zal verloren gaan, het is mogelijk dat uw chauffeur een boete ontvangt voor het ontbreken van de nodige stickers en wellicht is het ook mogelijk dat er verder gezocht zal worden naar andere mankementen of zaken die niet in orde zijn. Het resultaat is een enorme oponthoud met de nodige financiële schade. Afgezien van de kans dat laad- en/of lostijden bij opdrachtgevers niet gehaald kunnen worden met de nodige consequenties.

Italië :
Ook in Italie is sinds 30 april 1992 in de wetstekst NOUOVO CODICE DELLA STRADA – Limiti di Velocita – Art 142 – vastgelegd, dat vrachtwagens verplicht zijn om snelheidsstickers te voeren met de toegestane maximum snelheid op bepaalde wegen, nl. 70, 80 en 100 km/h.

Dit is een witte sticker met een rode rand en zwarte cijfers.

De vastgestelde snelheden zijn als volgt:

Voor vrachtwagens van 3,5 ton ttg tot 12 ton ttg:
80 km/h op wegen buiten de bebouwde kom
100 km/h op de snelweg

Voor vrachtwagens vanaf 12 ton ttg:
70 km/h buiten de bebouwde kom

België :
Sinds enige tijd is in België de maximum snelheid voor o.a. vrachtwagens vanaf 7,5 ttg aangepast. Op de snelwegen en vierbaanswegen is de snelheid teruggebracht tot max. 90 km per uur voor o.a. vrachtwagens en op alle andere wegen buiten de bebouwde kom mogen vrachtwagens niet harder rijden dan 60 km per uur. Alleen voor deze 60 km snelheidsbeperking geldt een stickerplicht op de achterkant - rechts - van de vrachtwagens. Dit is een rond wit bord met zwarte cijfers en een rode rand! De wet stelt niet dat buitenlandse vrachtwagens hierop zijn uitgezonderd, dus iedere vrachtwagen met bestemming België of transiterend, loopt het risico om te worden aangehouden en beboet.

Frankrijk :

De regelgeving in het Franse wegenverkeersreglement is aan het begin van 2007 gewijzigd t.a.v. de snelheid voor voertuigen van 3,5 ton ttg tot 12 ton ttg.

Eind februari jl. heeft het Franse Ministerie van Transport in Parijs bevestigd, dat een lang bestaande verordening in het Franse wegenverkeersreglement (arrêté du 23 novembre 1992), namelijk de verplichting voor vrachtwagens om snelheidsstickers op de achterkant te voeren, met onmiddelijke ingang ook gaat gelden voor alle buitenlandse vrachtwagens, die in