Kun je zelf je de vracht die geimporteerd is via vliegtuig ophalen op schiphol?

(import pallet china)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10K
Bordensteker
8 jaar geleden
Je vraag geeft de kern van de kwestie onbedoeld goed weer, want je hebt het over “je de” vracht.
Het is namelijk zo dat je JE vracht in principe best zelf kunt ophalen.
Maar DE vracht niet! (grapje) Als je al een zending besteld en onderweg hebt, wordt het alweer wat lastiger.
Verder ben ik hier niet van de details op de hoogte, en daarom hou ik het bij een reactie, dan mag iemand met een echt onderbouwd antwoord alsnog de eerste zijn.
Ik heb nog nooit iets uit China laten komen, dus jij bent al verder dan ik.
Alleen heb ik zelf wel een deel van mijn leven in de luchtvrachtsector doorgebracht. De resultaten van een zoekslag met de losse woorden ‘luchtvracht zelf ophalen schiphol’ geeft meteen al wat nuttige informatie: Inklaren laat je normaal gesproken doen door een douane agent. Deze kan ook transport voor je regelen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hebben een standaard agent die contact met je opneemt wanneer de zending is gearriveerd. Zelf een bedrijf kiezen kan ook. Die moet je dan door de afzender op de Air Way Bill (AWB) laten zetten als ‘notified party’. Bedrijven die dit kunnen zijn oa:
www.copex.nl
www.speedmark.nl
www.cavalier.net
De procedure is dat de ontvangende luchtvrachtexpediteur de uiteindelijke ontvanger zoals vermeld op de AWB (Air Way Bill) informeert over de aankomst van de goederen en hierbij direct om inklarings- en afleverinstructies vraagt.
Mocht dit nog niet gebeurd zijn dan is het raadzaam om bij de leverancier het AWB nummer op te vragen. Snel reageren is een vereiste om ook de loodshuurkosten te vermijden. Hiermee kan je je eigen contact de zending laten traceren.
Toch is het belangrijk om te weten dat het raadzaam is de ontvangende expediteur de opdracht tot inklaring en aanlevering te laten verzorgen daar je anders zgn. overwijzings- en overdrachtkosten moet betalen die er niet om liegen. Belangrijk is het om te weten op welke leveringsconditie je de goederen hebt gekocht. Wanneer je FOP ... ben jij vrachtbetaler en kan jij bepalen met welke maatschappij en expediteur je de goederen wilt ontvangen. https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=28;action=display;threadid=15157 Lees zeker ook:
Importeren uit China: wat komt er allemaal bij kijken?
http://hallo.kvk.nl/hallo/ondernemen/internationaal/f/144048/t/4837.aspx De keuze voor “laten doen” of “zelf doen” hangt o.a. samen met de omvang van de zending.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit had ik graag als beste antwoord bestempeld. Bedankt.

Het beste antwoord

Je kunt je vracht in principe best zelf ophalen.
Maar als je al een zending besteld en onderweg hebt, wordt het alweer wat lastiger.

De resultaten van een zoekslag met de losse woorden ‘luchtvracht zelf ophalen schiphol’ geeft meteen al wat nuttige informatie:
Inklaren laat je normaal gesproken doen door een douane agent. Deze kan ook transport voor je regelen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hebben een standaard agent die contact met je opneemt wanneer de zending is gearriveerd.

Zelf een bedrijf kiezen kan ook. Die moet je dan door de afzender op de Air Way Bill (AWB) laten zetten als ‘notified party’. Bedrijven die dit kunnen zijn oa:
http://www.copex.nl
http://www.speedmark.nl
http://www.cavalier.net

De procedure is dat de ontvangende luchtvrachtexpediteur de uiteindelijke ontvanger zoals vermeld op de AWB (Air Way Bill) informeert over de aankomst van de goederen en hierbij direct om inklarings- en afleverinstructies vraagt.
Mocht dit nog niet gebeurd zijn dan is het raadzaam om bij de leverancier het AWB nummer op te vragen. Snel reageren is een vereiste om ook de loodshuurkosten te vermijden. Hiermee kan je je eigen contact de zending laten traceren.

Toch is het belangrijk om te weten dat het raadzaam is de ontvangende expediteur de opdracht tot inklaring en aanlevering te laten verzorgen daar je anders zgn. overwijzings- en overdrachtkosten moet betalen die er niet om liegen. Belangrijk is het om te weten op welke leveringsconditie je de goederen hebt gekocht. Wanneer je FOP ... ben jij vrachtbetaler en kan jij bepalen met welke maatschappij en expediteur je de goederen wilt ontvangen.

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=28;action=display;threadid=15157

Lees zeker ook:
Importeren uit China: wat komt er allemaal bij kijken?
http://hallo.kvk.nl/hallo/ondernemen/internationaal/f/144048/t/4837.aspx

De keuze voor “laten doen” of “zelf doen” hangt o.a. samen met de omvang van de zending.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je zelf capabel bent om ook de douanefaciliteiten af te kunnen handelen dan wel. Ik zou daar een firma voor inschakelen die de pallet door de douane loodst en van alle papieren voorziet en de goederen inklaart.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat kan.
Zodra de zending ingeklaard is en alle eventuele bijkomende kosten betaald zijn, kun je deze ophalen.
Op het AWB zou de ontvangende afleveringsagent vermeld moeten staan. Deze zou jou in principe ook tijdig moeten informeren over het arriveren van jouw lading. Zij kunnen je dan ook vertellen waar je de zending na de douane formaliteiten kunt afhalen.