Waar dienen de schildjes voor op de hoeken van een truck front?

Op grote trucks zie je aan de voorzijde vaak deze schildjes precies op de hoeken geplaatst.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een vrachtwagen heeft een erg platte voorkant. De lucht die boven de weg stilhangt ineens moet naar opzij (en omhoog) worden weggedrukt. Als je die lucht eenmaal een mep naar opzij hebt gegeven, gaat die niet netjes bij de buitenspiegels ineens weer langs de zijdeur en de rest van de vrachtwagen stilhangen tot de wagen voorbij is. De lucht wás opzij aan het bewegen en blijft dat nog een tijdje doen. Daardoor is er naast de deuren van de cabine en de zijruiten een tekort aan lucht: een onderdruk, een zuiging, waardoor tijdens het rijden lucht van bij de wielkasten en voorwielen wordt opgewerveld om het tekort mee aan te vullen. Als de weg nat is zitten in die lucht zitten allemaal kleine druppeltjes vies water, en die gaan op de zijkant van de vrachtwagencabine zitten (en later opdrogen) waardoor die in de praktijk zowat altijd smerig zal zijn. Met die schildjes leid je van het teveel aan lucht vóór de voorzijde van de truck een deel van die lucht, via de sleuf tussen cabine en schildje, rond de hoek van de cabine de hoek om naar de buitenkant van de deur. Daardoor is wel niet alle werveling opgeheven, maar de vieze-druppeltjes-lucht die anders de zijkant van de deur vervuilt wordt nu weggeblazen door tamelijk schone lucht die vanaf de voorzijde door die sleuf om de hoek geleid wordt. Het resultaat is dat de zijkant van de deur op natte wegen niet meer vuil wordt, de zijruit blijft schoon, er zijn minder luchtwervelingen naast de cabine, dat betekent minder windgeruis, minder weerstand en minder brandstofverbruik. Ze hebben eigenlijk alleen maar voordelen. Veel grote vliegtuigen hebben een soort dubbele vleugelvoorrand die voor de start en de landing een stukje naar voren en naar beneden uitgeschoven wordt, en de functie van die zgn. slats is een beetje vergelijkbaar met die schildjes op de hoeken van een vrachtwagencabine. Door die speciale uitgeschoven vleugelvoorrand wordt de lucht goed om de hoek geleid als het vliegtuig erg ver achterover hangt tijdens langzaam vliegen. Het gaat dan niet om vervuiling, maar wel om het voorkomen van wervelingen die de dragende luchtstroom teveel verstoren. Tijden het vliegen met hogere snelheden zijn deze luchtgeleiders (bij een vliegtuig) niet nodig en worden ze ingetrokken. Sommige vogels hebben aan de voorzijde van hun vleugels ook speciale vooruit stekende veertjes die ook lucht de hoek om geleiden. Toegevoegd na 19 minuten: Klik op het zwarte vlak om de afbeelding van een vliegtuigvleugel met slats te zien

Om de stroomlijn te bevorderen, danwel minder windgeruis te veroorzaken, scheelt uiteindelijk in het brandstof verbruik.

Die zijn ervoor om de luchtstroom langs de zijkantvan de cabine te bevorderen en een bijkomend voordeel is dat de deur meestal schoner blijft en daar staat vaak het bedrijfslogo......

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100