Als ik iets uit Australië bestel, wat voor extra kosten kan ik dan aan de deur verwachten?

Ik heb ooit 2x iets uit China besteld, en werd toen verrast met een extra rekening aan de deur (van de Nederlandse Overheid denk ik). Maar tussen die twee extra kosten zag ik geen verband. Nu wil ik iets uit Australië bestellen. Wat kan ik dan verwachten, oftewel: wat is het verband tussen het bestelbedrag en het extra bedrag?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Op de website van de belastingdienst kun je zien dat afhankelijk van de waarde van het pakket en of het wel of niet uit een EU-land komt je omzetbelasting en/of douanerechten moet betalen. Zie bron.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wordt hierbij ook rekening gehouden met de verzendkosten? Betaal je zegmaar ook omzetbelasting over de verzending?
criseyde
10 jaar geleden
Als je doorleest op de pagina in de bron, dan zie je dat als je omzetbelasting en/of douanerechten moet betalen dat over de gehele waarde van de goederen is, dus inclusief verzendkosten en eventuele verzekeringskosten.
Douanerechten (zoals invoerrecht) berekent u bijna altijd over de waarde van de goederen. De waarde van de goederen is de prijs inclusief vervoers- en verzekeringskosten tot de grens van Nederland. De omzetbelasting berekent u over de waarde van de goederen (waarde inclusief vervoers- en verzekeringskosten tot de plaats van bestemming) plus de douanerechten.

Tevens raden ze je aan om de Belastingtelefoon Douane te bellen voor actuele tarieven: 0800 - 0143 (gratis). (Vanuit het buitenland: +31 45 574 30 31).

Andere antwoorden (1)

als je +€22,- besteld uit het buitenland (buiten eu) worden er extra kosten verekend (invoerrechten+btw+ administratiekosten even uit mijn hoofd).
als je +€150,- uit het buitenland haalt kun je dit allemaal + douanekosten erbij krijgen.