Aangezien hetvoor de wet een landbouwvoertuig betreft (zonder geveerde vooras) mag dit met een tractorrijbewijs of een ander rijbewijs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hallo Gast, Naar ik aanneem heb je het over een mobiele graafmachine. In dat geval geldt zoals de vorige antwoorder al zei. Dit voertuig valt onder de categorie Landbouwwerktuigen en in jouw geval heb je dan geen rijbewijs nodig vanwege het feit dat je in 1959 geboren bent. In de 80er jaren heeft men het traktorrijbewijs ingevoerd voor de mensen tussen de 16 jaar en het in het bezit zijn van een B-rijbewijs. Wanneer je een kraan bedoelt om te hijsen en deze is gebouwd op een vrachtautochassis met kenteken, dan heb je hiervoor een vrachtautorijbewijs + een chauffeursdiploma nodig omdat je weer bent geboren na 1955. Een wat uitgebreidere informatie vindt je op de site van Centraal Bureau Rijvaardigheid. www.cbr.nl.

Doe wel voorzichtig met dat ding op de openbare weg. Hij is hoger en breder dan je misschien denkt. Denk aan het voeren van zwaailicht(en) in verband met de afmetingen.

Succes, Peet