Een vriend van me is chauffeur. Nu is hij om 6 smorgens begonnen met werken hij verwacht 24 uur later terug te zijn, kan dit?

Die vriend is dus om 6 AM begonnen, rijdt naar Groningen, moet daar wat opbouwen en pakt voor de rest van de dag pauze. Aan het eind van het evenement daar, bouwt hij weer af en wil weer naar huis, waar hij om 6 AM weer verwacht terug te zijn.

Mag hij dit gewoon zo doen, met de digitale tacho?
Ik ben zelf ook chauffeur, hij belde mij met deze vraag, maar ik kon er ook geen antwoord op vinden.

Hij moet op locatie de auto nog een paar keer verzetten, maar voor de rest staat de tacho op pauze.

Mag hij in dit geval gewoon naar huis rijden?
Qua rij- en rusttijden haalt hij het met gemak.

Toegevoegd na 10 minuten:
Wij denken met zijn 2 dat het misschien wel mag, maar hij zit in zijn maag met de werktijd.
Die is namelijk van 6 AM tot 6 AM.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Daarvoor zou je eigenlijk precies even zijn dagindeling met de uren erbij moeten zetten, maar als hij op het moment dat hij zijn wagen op pauze zet en zijn kaart trekt tot het moment dat hij zijn kaart weer steekt 9 of beter nog 11 uur rust maakt is dat absoluut geen probleem. En als hij zijn wagen verplaatst doet hij dat gewoon op out (ZONDER KAART ERIN). Zolang hij geen kilometers out gaat rijden is dat niet zo'n probleem, tis maar zelden dat er een tacho uitgelezen wordt bij een controle, normaal lezen ze alleen je kaartje... mocht je nog vragen hebben stuur dan even een pb.

In vrachtwagens is de tachograaf voornamelijk bedoeld voor de politie zodat ze makkelijk kunnen nakijken of de rij- en rusttijden worden nageleefd. Vroeger had je hetzelfde verhaal bij de schijf. Hij kan gewoon op zijn gemakje naar huis rijden

Per dag mag maar 9 uur gereden worden waarvan 4,5 uur onafgebroken. Als ze met 2 chauffeurs zijn kunnen ze beurtelings rijden zal dat dus zeker geen probleem zijn.

Bronnen:
http://www.truckpage.nl/Rijtijdenwet.htm

Als hij tussen de heenreis en de terugreis zijn 11 uur (9 uur) ononderbroken rust neemt dan kan dat. Hij moet dan wel opletten dat het tussentijds verzetten van de truck zijn rusttijd niet onderbreekt, als het kleine stukjes zijn dan kan hij de tacho "out of scope" zetten. Zelf werk ik op precies dezelfde manier: mijn dagelijkse rust loopt van 13:00 tot 0:00 uur, het is dus een omgekeerd dag-nacht ritme.

Als chauffeur heb je te maken met diensttijd, rijtijd en rusttijd. De diensttijd mag vanaf het tijdstip aanvang werkzaamheden maximaal 15 uur per 24 uur duren. Binnen de diensttijd mag er maximaal 2 x 4,5 uur gereden worden. De maximale rijtijd mag verdeeld zijn over de hele diensttijd periode, dus deze hoeft niet aaneengesloten te zijn, zolang de pauzes op tijd genomen worden. Na het bereiken van de maximale diensttijd of de maximale rijtijd MOET de chauffeur zijn dagelijkse rust nemen van 11 uren aaneengesloten. Bijv.: Aanvang diensttijd is 06.00 uur 's-morgens, de chauffeur laadt zijn auto tot 07.00 uur. Hij gaat daarna rijden naar zijn bestemming. Afhankelijk van de afstand die hij moet afleggen neemt hij na 4 uur en en kwartier rijtijd een pauze van 45 minuten, ook als hij dan al op zijn bestemming is! Pas dan mag hij verder rijden of andere werkzaamheden uitvoeren. Als de werkzaamheden gevolgd worden door langere tijd van wachttijd gedurende de dienst dan mag dat als pauze op de tachograaf worden geregistreerd maar geldt wel als lopende diensttijd. Ook als gedurende de dag met de auto een aantal keren kleine verplaatsingen worden gemaakt tellen die mee voor de lopende rijtijd. Omdat de chauffeur om 06.00 's-morgens is begonnen met zijn werkzaamheden mag hij die dag tot maximaal 21.00 uur 's-avonds actief zijn, hetzij met rijden, hetzij met andere werkzaamheden. Vanaf 21.00 's-avonds moet hij zijn rust nemen tot 08.00 de volgende dag alvorens hij weer mag beginnen. Dus de vriend chauffeur kan met inachtneming van de rijtijdenwet onmogelijk 24 uur later weer thuis zijn tenzij de rijtijd voor de heen en terugreis en zijn andere werkzaamheden binnen de 9 respectievelijk 15 uur van de lopende dag kunnen zijn afgerond, maar dan is hij dezelfde dag voor 21.00 uur al thuis. De digitale tachograaf registreert iig. de rijverrichtingen met het voertuig. Alle overige werkzaamheden moeten handmatig worden ingevoerd. Toegevoegd na 10 minuten: Zet in ieder geval de tachograaf NOOIT op OUT OF SCOPE! Dit is niet toegestaan en wordt door met name buitenlandse controleurs als fraude gezien en met zware boetes bestraft. Out of scope mag alleen gebruikt worden op eigen terreinen waar het RVV niet geldt en in landen die buiten de werkingssfeer van de EU en AETR vallen. Out of scope mag daarnaast ook gebruikt worden door voertuigen met ontheffing zoals strooiwagens, legervoertuigen en voertuigen in dienst van Rijkswaterstaat. ( dit voor zover in Nederland )

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100