wat zijn de eisen aan lading zekeren met kettingen in Duitsland?

Wij rijden veel met exceptionele ladingen in Duitsland nu is er een beetje onduidelijkheid over de kettingen en sjorogen op de oplegger .Is hier iets over bekend of op te zoeken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

De voorschriften voor spankettingen zijn in EN 12195-3 verwerkt.
Conform deze norm zijn voor spankettingen voor ladingzekering alleen rondstaalkettingen met een kwaliteitsklasse van minstens 8 toegestaan.
De norm stelt verder dat spankettingen van een etiket
moeten zijn voorzien.
Hierop moeten onder meer gegevens staan over fabricagedatum en maximaal toegestane trekkracht.

http://www.tln.nl/media/7_logistiek_en_techniek/a_artikelen_magazine_logistiek_techniek/t09_2010_22-25_lt_ladingzekering_in_europa.pdf

Maar ook de spanners mogen natuurlijk niet beschadigd zijn.
De bevestigingspunten/ogen dienen aan het chassis vast te zitten.
Dus niet wat vaak wel gebeurt, langs de onderrand van de laadvloer.

De heren van de Bag ( wel bekend bij menig chauffeur ) zijn hier heel streng in, zeker bij speciale transporten.

Een welgemeende en goedbedoelde tip, denk om de labels deze moeten goed en duidelijk leesbaar zijn.