per gemeente zijn er andere voorwaarden opgenomen binnen de APV, het beste is om deze even te raadplegen voor de desbetreffende gemeente
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, de regels voor het parkeren van een vrachtauto binnen de bebouwde kom verschillen per gemeente. Er zijn al vele gemeenten die artikel 5.1.7 (Parkeren van grote voertuigen) van hun APV gebruiken om grote voertuigen te weren uit de bebouwde kommen.

Dit is artikel 5.1.7:
1 Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter te parkeren op een door het college aangewezen plaats, waar dit naar zijn oordeel schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente.
2 Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter te parkeren op een door het college aangewezen weg, waar dit parkeren naar zijn oordeel buitensporig is met het oog op de verdeling van beschikbare parkeerruimte.
3 Het in het tweede lid gestelde verbod geldt niet op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, dagelijks van 08.00 tot 18.00 uur.
4 Het college kan van de in het eerste en tweede lid gestelde verboden ontheffing verlenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord.
Bij ons ziet het er ietsje anders uit, maar het komt op hetzelfde neer: +
Bij ons is dat per woonwijk. De woonwijk waar ik woon mag het niet, tenzij het bestemmingsverkeer is wat enkel moet laden en/of lossen.

Ik ken ook een woonwijk hier waar het geen probleem is als je d'r 1tje voor de deur parkeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Delft waar ik woon staat inderdaad in de A.P.V. dat er binnen de bebouwde kom geen vrachtwagens geparkeerd mogen worden.
Er staan borden aan de rand van de kom die dat aangeven.
Er zijn echter in de A.P.V. wel een paar uitzonderingen opgenomen, maar op die plekken staat geen speciaal bord om dat aan te geven.
Ik heb eens een hele discussie gehad met een agent die niet goed op de hoogte was en een bon voor mij had uitgeschreven.
Pas toen hij op mijn aandringen de zaak checkte trok hij met tegenzin de bon in. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke gemeente hanteert andere regels .
Een redelijke grote gemeente is er wel een parkeerplaats ingericht voor vrachtauto`s .
Het beste kun je even informeren bij de gemeente waar je jou vrachtauto kan parkeren .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het beste is om even te informeren bij de gemeente wat de APV is. Ook is vaak te zien bij het binnenrijden bij het Plaatsnaam bord of er een aparte parkeerverbod is voor vrachtwagens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt. Dat is per gemeente verschillend. In veel gemeentes mag je, met12 meter of langer, s'nachts niet parkeren