wat zijn de regels tenaanzien van extra verlichting van vrachtwagens?

en dan bedoel ik de lichtbakken en extra verstralers bovenop de cabine en extra lampen onder in de gril, waar kan ik de exacte regels vinden??

Toegevoegd na 33 seconden:
sorry, was de verlichting in de truck, dus achter de ruiten vergeten, hoe zit het daarmee??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

in de regel gaat het over de verlichting waarmee de auto is goedgekeurd door het rdw voor de eerste toelating op de openbare weg.
cabineverlichting zoals de rode lampjes voor snachts en lampjes achter je raam mogen niet
lampjes op de grill mogen niet
lampjes onder de bumper mogen niet....zucht....
erg he...MAAR WE DOEN HET LEKKER TOCH!!!!

achterzijde oplegger of ahw mogen maximaal 11 rode lichtpunten hebben. mist en rem niet meegeteld.

achterzijde trekker of mw 6 rode lichtpunten.....
mist en rem niet meegeteld.

een lampenbeugel mag wel op de grill als deze daardoor niet de max. lengte van de combinatie overschrijdt.......

een lampenbeugel mag wel bovenop de cabine als deze daardoor niet de max. toelaatbare hoogte overschrijdt....
drama hiervan is dat deze gemonteerd worden als WERKLICHTEN, dus de definitie daarvan is maar net hoe de desbetreffende beamte zich op die dag voelt.....

breedtepaaltjes worden dus WEL meegerekend in de breedte van je voertuig. dus niet zoals de spiegels daar deze inklapbaar zijn.....