wat is de werking van adblue?

het is een "bijproduct"naast diesel bij vrachtwagens, maar wat doet het en hoe werkt het, is het ook toe te passen op personenauto's?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/AdBlue
jc54
12 jaar geleden
Door ad blue toe te voegen wordt stikstofoxide omgevormd in stikstof en water. Dit in combinatie met een katalysator.
Het wordt toegepast in vrachtwagens en in lichte bedrijfwagens om de Euro 5 norm te behalen. Deze norm is van belang, omdat veel steden geen vrachtauto's meer tolaten die de Euro 5 norm niet halen(te veel roet en fijnstofuitstoot).
Bij personenauto's is de Euronorm niet van toepassing.

Het beste antwoord

AdBlue is een 32,5% oplossing van ureum in gedemineraliseerd water, die gebruikt wordt als bijvoeging bij bijvoorbeeld vrachtwagens die diesel gebruiken, om ze schoner te laten rijden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kan op personenauto's toegepast worden als deze er voor uitgerust zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Adblue (32,5% ureum, CH4N2O, oplossing) wordt in de hete uitlaatgassen van een dieselmotor geïnjecteerd, daarbij wordt het omgezet in ammoniak (NH3), dat op zijn beurt reageert in de katalysator met stikstofoxiden (NOx) waarbij stikstof (N2) en waterdamp (H2O) gevormd worden.
De verhouding in verbruik van Adblue / Diesel is ongeveer 1/20 à 1/30.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AdBlue is een product wat ingespoten wordt net na de verbranding, bij een dieselmotor. Vrachtwagens met Euro VI motoren zijn standaard uitgerust met AdBlue. Schadelijke stoffen (stikstofoxiden) worden geneutraliseerd.
32,5% van AdBlue is Ureum, de rest water.
Met CO2 uitstoot gebeurd verder niks.