Is het inleveren van een rijbewijs EN een rijverbod van 8 uur (wegens te veel alcohol) niet dubbelop?

Een bestuurder die afgelopen nacht (met teveel drank op)een eenzijdige aanrijding veroorzaakte heeft zijn rijbewijs in moeten leveren en kreeg vervolgens een rijverbod van 8 uur opgelegd. Maar zonder rijbewijs mag je sowieso geen voertuig besturen, dus is het rijverbod toch overbodig??

3 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K
tinus1969
3 jaar geleden
Rijverbod voor op de fiets?

Antwoorden (2)

Er is een verschil tussen de twee.
Bij een rijverbod mag je geen enkel voertuig besturen. Als je rijbewijs is ingenomen mag je geen voertuig besturen waarvoor je een geldig rijbewijs moet hebben om deze te mogen besturen. Dan zou je bijvoorbeeld nog wel op een fiets mogen stappen, wat met een rijverbod ook verboden is.
3 jaar geleden
Zonder rijbewijs mag je wel rijles nemen. Dus je zou naast een instructeur kunnen instappen zonder geldig rijbewijs en wegrijden.
Dan ben je echter nog steeds dronken, dus is het levensgevaarlijk. Vandaar die 8u om te ontnuchteren.
3 jaar geleden
walter
3 jaar geleden
Klopt. Tenmiste, dat hopen we maar.
Maat los van of een instructeur het verantwoord vindt of niet, krijg je o.a. om die reden een rijverbod . Dit is een voorbeeld dat een rijverbod en rijbewijs kwijt iers anders is. Dus niet dubbelop.