Hoelang moet een scootmobiel aan de oplader om de accu's helemaal op te laden vanuit leeg-/stilstand?

Als je accu's bijna leeg zijn en je besluit eerst maar op te laden voordat je onderweg stilstaat,
is het dan voldoende om een uur op te laden?
Of is het zo dat je toch minstens zo'n 3 of 4 uur moet wachten voordat de accu's weer helemaal
vol zijn?

Toegevoegd na 3 dagen:
Zonder technische uitleg [die ik toch niet begrijp!] zou ik graag willen weten hoe lang je minimaal moet opladen om weer een paar volle [of zo vol mogelijke] accu's te hebben. Dus minimaal 1 uur of 5 uur of 24 uur?
Wie heeft er ervaring mee, dus graag een echt antwoord van iemand met een eigen scootmobiel of iemand die er mee werkt [monteur] en niet een gokje.

Toegevoegd na 6 dagen:
Hartelijk dank voor antwoorden en reacties!
Teveel techniek in 2 van de 3 antwoorden, boven mijn pet, gaat dat.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De meeste scootmobielladers geven 8 ampere. De accu's zijn gemiddeld 50 ampere dus moet hij ruim 6 uur laden. Maar in de laatste 10 % laad hij minder, dus reken op 8 uur laden om een volledig lege accu weer vol te maken.

Om te weten hoelang dat duurt moet je twee dingen weten: de stroom die de lader levert en de capaciteit van de accu in Ah (Ampere uur). Stel de accu is 50 Ah en de lader kan 10 A leveren dan duurt het minstens 5 uur voordat de accu's geheel geladen zijn.

Hmm, niet zo eenvoudige vraag en deze kreeg ik in 2006 ook van een leerling uit het VTI in mijn lessen elektriciteit. Die jongen was keigoed in het herstellen van brommers (en soms ook het uitboren ervan om meer CC en snelheid te bekomen, maar hij liet die dan correct met een motorfietskenplaat uitrusten). De basisregel is dat je een batterijlader zoekt die 10% tot maximaal 20% van het laadvermogen heeft van je batterij zelf. Bij brommers is dat dus een lader van 2 ampère. In theorie zou je batterij dan in 4 uren opgeladen zijn, of dat zou je denken, want wiskunde zegt tot 4 uren 2 ampère per uur erop geeft een elektrolytische opslag van 8 ampère voor 1 uur lang (ik hou even de andere nieuwste types LiIon zoals die van 85000 kWh van de nieuwste Tesla S die een klant van mij kocht buiten beschouwing, en gel-batterijen hebben ook een ander patroon). Maar, nee, het is veel complexer dan dat. Kijk maar naar het schema op http://evbatterymonitoring.com/WebHelp/Figures/Figure17.htm waar je beter ziet hoe het in elkaar zit. Het eerste is je vraag: hoe 'plat' (Vlaams voor 'leeg') is die batterij gelopen. Bij te diepe ontlading, neem je best een batterijlader die eerst desulfateert en dan zal het laadproces zeker een uur of meer langer duren. Maar het zal je levensduur ten goede komen (laat die een drietal malen heel leeg lopen en je mag je batterij eigenlijk vervangen doordat die nooit meer 80% zal halen van zijn 8 ampère uur, dus daar loopt de formule dan ook al mis). En het tweede is: wil je niet gewoon met je brommer een lange rit maken, dan heb je niet 100% nodig, maar bijv. 70% als je bougies zuiver zijn en je een normaal startmotortje hebt. Want je batterij laadt door je brommer zelf op (via de 'dynamo' of juiste term 'alternator' tijdens het rijden), zeker als je een langere rit plant. In school wil je toch ook geen 100% halen, want om 80% te halen i.p.v. 70% moet je ook dikwijls dubbel zo lang studeren. En de derde mogelijkheid: je kunt ook gewoon een grotere (auto)batterij aansluiten een eindje of een startkabel aanleggen en dan volstaat soms een half uur aanleggen voor de batterij met zelfde voltage (12 V) voldoende vermogen heeft om terug te starten (eigenlijk variant op wet van 'communicerende vaten' waarbij volste batterij de leegste vrij snel optrekt, reken in het begin dat het 'water' = ampèrage van hoog naar laag snel valt). Dus: Van 'vol'ledig leeg naar 'vol' gaat nooit meer (kenmerk electrolyse). Naar startklaar in 2h.

Bronnen:
http://evbatterymonitoring.com/WebHelp/Sec...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100