Gaat je airco harder blazen als je meer snelheid maakt?

Is het zo dat de lucht rechtstreeks vanuit de bumper van de auto naar de bestuurder gaat (met een klep die de hoeveelheid lucht regelt) of dat er in het dashboard een koelelement met daarbij een ventilatortje zit die de lucht naar je toe blaast?
In het eerste geval zal de airco harder blazen als je harder gaat rijden (mits de 'kleppen' niet rekening houden met de snelheid en niet automatisch verder dicht gaan).
Ik vraag me af of iemand hier een antwoord op heeft.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Antwoorden (1)

Bij een automatische airco stel je de gewenste temperatuur in, een een regeleenheid zal de aanjager meer of minder lucht laten blazen (afhankelijk van verschillende sensorwaardes).
Bij een manuele (handmatige) airco stel je zelf de temperatuur én de snelheid van de aanjager in. Hier blijft de aanjager constant met dezelfde snelheid blazen. Er is ook geen verschil tussen stilstaan en rijden.
Als je de airco uitschakelt, dan kan de binnenstromende lucht wél afhankelijk zijn van de rijsnelheid. Dit is dan weer afhankelijk van waar de luchtinlaat zich bevind.
N.B. dit is kort samengevat hoe het ongeveer werkt.......
P.S. bij de automatische airco regelt de regeleenheid ook de temperatuur van de gekoelde lucht
(deze kan zelfs verwarmd worden).
Toegevoegd op 12 oktober 2020 13:49: tekst
jc54