Mag je een veegmachine vlak voor een kruispunt inhalen?

Ik vraag me af of je een veegmachine vlak voor een kruispunt mag inhalen. Volgens het internet is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt. Maar volgens de theorie cursus die ik volg niet, de cursus die ik volg geeft aan dat het niet verstandig is maar niet verboden.

Welke stelling is waar? En is dit dat alleen voor veegmachines of alle voertuigen op de kruisende weg?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vervoer
4.9K

Antwoorden (1)

Het hangt met name af van de zogenoemde "inhaalafstand". Dit is het aantal meters dat nodig is om in te halen. De inhaalafstand hangt samen met het snelheidsverschil tussen de beide voertuigen.
In het geval van de veegmachine is de inhaalafstand miniem. Dus mag een veegmachine vlak voor een kruispunt worden ingehaald - mits naar het oordeel van de inhalende automobilist er geen gevaar ontstaat. Dat gevaar zou onvoorzien kunnen ontstaan als de veegmachine plotseling sneller gaat rijden.
In het geval van de veegmachine is sprake is van "inhalen". De geringe snelheid van de veegmachine ligt niet ver boven die van "voorbijgaan". Van "voorbjjgaan" is sprake bij stilstaande voertuigen, containers, afzettingsmiddelen of andere objecten.
Bron: lesboek rijexamen.