wat is een kardan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, wat is een kar dan?

Het beste antwoord

Een Cardan ( met en C dus) is het differentieel (vroeger de achterbrug) van een voertuig dat dient om bijde wielen aangedreven te houden in het 'bochtenwerk'waarbij het wiel van de binnenste bocht minder omwentelingen maakt dan het wiel van de buitenste bocht.

Toegevoegd na 16 minuten:
Bedoelde beide natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cardan en differentieel zijn niet aan elkaar gelijk.
Het zijn verschillende benamingen voor verschillend emechanische constructies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met enige verontwaardiging aanschouw ik deze min. Cardan is synoniem voor differentieel. Denk bijvoorbeeld aan cardanolie om dus je differentieel bij te vullen. Ik had gehoopt met mijn antwoord een bijdrage te mogen leveren ter algemene kennisvermeerdering. Ik schaam me nu diep dat ik met 45 jaar motorvoertuigenkennis zo de plank mis kan slaan.
Hopenlijk komt er een goed antwoord waar ik mij in kan vinden en ga ik mijn antwoord verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Het differentieel van een auto bestaat uit twee onderdelen: Het cardan, wat een beweging onder een hoek mogelijk maakt (pignon / kroonwiel). Het differentieel, wat een verschillend toerental van de uitgaande assen mogelijk maakt (satellieten). Het beste voorbeeld is een motorfiets met cardan. De beweging van de cardanas wordt in een hoek direkt overgebracht op het achterwiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn: De vraag staat in de categorie auto's. En sta mij toe om eigenwijs te wezen. De cardanas drijft het pignonwiel aan welke zich in het differentieel bevind. Deze drijft op zijn beurt het kroonwiel aan waarop het huis is gemonteerd waarin zich de satellieten (op een as gemonteerd) en satellietwielen bevinden. Op deze satellietwielen zijn dus uiteindelijk weer de aandrijfassen gemonteerd (op één kant door het kroonwiel heen.) Denk dat hier in deze vraag een meningsverschil is omtrent cardanas en cardan. Ben mij ook wel bewust dat de aandrijving bij een motorfiets ook cardanaandrijving wordt genoemd. Maar nogmaals; Hij werd gesteld in de categorie auto's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag ook gerust eigenwijs zijn, de benaming van het differentieel als cardan komt inderdaad uit het verleden. Stamt nog uit de tijd dat er geen differentieel bestond en de aangedreven as 1 starre as was en beide wielen met een zelfde omtreksnelheid door een bocht gingen. Door ouderen (waar ik ook onder behoor) is het woord cardan (inderdaad de gehele knobbel in de achteras) een normaal gebruik echter is het net als het woord stoplicht, voor een verkeerslicht, een verkeerd woordgebruik. Wat er exact bedoeld wordt door de vraagsteller is moeilijk te beoordelen. Bedoelt hij zoals jij aanhaalt het geheel wat er in de klok zit in de aangedreven as zit (cardan met differentieel) of enkel de haakse overbrenging (pignon / kroonwiel). Als automonteur van jouw leeftijd moet je namelijk ook weten dat er voertuigen zijn met meerdere cardans, denk hierbij aan een tradostel (DAF) waar aan de uiteinden van de aangedreven as een cardan was bevestigd om zowel het voorste wiel als het achterste wiel van het tradostel aan die zijde aan te drijven, dit cardan zat in de zogenaamde cardankast. Een lang verhaal samenvattend: Gaat het enkel en alleen om het woordgebruik heb jij gelijk. Gaat het om de technische zijde is het een aandrijving onder een hoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn: Als oude automonteur van de ouwe stempel kan ik mij hier helemaal in vinden. Ik ga niet voor de punten maar.. ik probeer wel iets over te dragen van wat (uit mijn tijd) de gangbare norm was (is) waarbij ik het uitermate vervelend vind om klakkeloos afgemind te worden door iemand die misschien geen kennis van zaken heeft. Denk dan: "motiveer je min en ik kan weerwoord geven!" Jouw reactie stel ik dan ook zeer op prijs. mvg. TX

Andere antwoorden (4)

Dit is wat ik erover kan vinden.

Kardan is een internationale onderneming met activiteiten in vijf sectoren en richt zich voornamelijk op investeringen in markten met hoge groeimogelijkheden. Op dit moment vinden de Kardan activiteiten voornamelijk plaats in centraal en oost Europa. Kardan is actief in de volgende sectoren: vastgoed, financiële dienstverlening, infrastructuur, automotive en ICT/ Telecom. Het aandeel Kardan wordt verhandeld op de beurs van Euronext Amsterdam en maakt deel uit van de Lokale markt-index

Maar als dit niet is wat je bedoeld, dan zul je meer uitleg moeten geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een cardan is een kruiskoppeling in een as die overbrenging van de draaiende beweging mogelijk maakt als twee assen niet geheel in elkaars verlengde liggen.
Op de afbeelding een voorbeeld van een cardan-as.

Toegevoegd na 2 dagen:
Op de tweede afbeelding een cardan met 3 assen.
De cardanische ophanging wordt o.a. gebruikt voor de ophanging van een kompas op een schip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja dat kan ook idd, niet aangedacht dat het verkeerd gespelt was. Heb gewoon ff op google ingetoetst.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Koosknip dit is de cardan aandrijving. Oftewel de aandrijfas met kruiskoppelingen met schuifstuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cardanaandrijving
in aanvulling op mijn vorige reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Koosknip, beperkt tot auto (zie categorie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@TegenXinnig: inderdaad, de cardan aandrijfas maakt gebruik van de cardan koppelingen, in het dagelijks leven gewoon kruiskoppelingen genoemd.
Ik begrijp niet goed wat jij op mijn antwoord aan te merken hebt.
Overigens is het differentieel wat jij in jouw antwoord noemt een ander deel van de aandrijving van een auto, de cardanas zit meestal tussen de versnellingsbak en het differentieel om veerbeweging van de achteras mogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Koosknip: Wat je benoemd is de cardanas en is m.i. niet relevant aan de vraag. Wat ik benoem is het synoniem voor cardan het differentieel.
Oftewel het differentieel is het cardan. Dit heb ik in reactie op mijn antwoord ook vermeld. En om even verder te spitten op deze reactie denk ik dat ik binnen de richtlijnen van GV gewoon en normaal een reactie geef.
Dus jouw opmerking: "Ik begrijp niet goed wat jij op mijn antwoord aan te merken hebt". denk ik in reactie voldoende onderbouwd te hebben. M.v.g. TX.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan begrijp ik je, maar ben het oneens met jouw verklaring dat het cardan het differentieel is.
Ik weet dat veel mensen in de autotechniek deze naamsverwisseling toepassen, maar zuiver geredeneerd klopt het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijden veranderen en op de LTS is het er al met de paplepel ingegoten dat die ronde bobbel (differentieel) in je achteras het cardan was. Die achteras werd dan ook cardanas genoemd. Vandaar dat die associatie met het differentieel is gebleven. M.v.g. TX
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Het differentieel van een auto bestaat uit twee onderdelen: Het cardan, wat een beweging onder een hoek mogelijk maakt (pignon / kroonwiel). Het differentieel, wat een verschillend toerental van de uitgaande assen mogelijk maakt (satellieten). Het beste voorbeeld is een motorfiets met cardan. De beweging van de cardanas wordt in een hoek direkt overgebracht op het achterwiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koosknip, wat jij hebt afgebeeld is geen cardan, maar een aandrijfas met 2 homokineten.
Algemeen
Cardan is een scharnierende ophanging of bevestiging om een variabel verschil in positie of beweging te overbruggen.
Voorbeelden:
positie: de cardanische ophanging van een kompas of uurwerk (op een schip).
beweging: de cardanas in een auto of motorfiets om beweging (aandrijving) over te brengen tussen assen in machanismen die niet in elkaars verlengde of niet parallel liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overbrenging van een beweging onder een hoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haalt 2 dingen door elkaar. Het cardan, Een overbrenging van een beweging onder een hoek. En de cardanas, de as die het cardan aandrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet er staan *draaiende* beweging. Lijkt mij een goed antwoord, maar twijfel over de +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft geen ronddraaiende beweging te zijn. Kijk maar bij de cardanische ophanging van bijvoorbeeld een kompas op een schip. Daarbij wordt de slingerende verticale beweging van de standaard in een hoek overgebracht op het kompas zodat deze exact horizontaal blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord cardan heeft voor mij een andere betekenis gekregen. Het overbrengen van een beweging onder een hoek. Zoals je zegt pignon- en kroonwiel. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TegenXinnig Bedankt. Een toekenning van een punt door een deskundige zegt mij heel veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar... ik ben nog steeds leergierig. De waardering geeft mij meer genoegen dan de punten. Dus ben ik jou dank verschuldigd. Graag hoop ik je vaker op deze categorie te mogen ontmoeten om kennis te delen op het gebied van auto.s. Ben zo vrij geweest om ff in jouw profiel en antwoorden te snuffelen. Vriendelijk groet, TX