Hoe moet je olie toevoegen bij johnson 3,5 pk buitenboordmotor ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk type hebben we het hier over?

Antwoorden (3)

loopt hij niet op mengsmering? is vaak bij kleinere motoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als hij 2 takt is hoeft er geen olie in, dat zit door de benzine.
bij een 4 takt zit er een vuldopje, of je oliepijlstok als je hem eruit haalt is het gat groot genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo te zien aan de reactie op een antwoord hierboven gaat het om een tweetakt motor. Johnson gebruikt een verhouding van 1:50 (1 liter olie op 50 liter benzine). Sommige motoren kunnen ook 1:100 gesmeerd worden. Heel simpel gezegd en gedaan is door de benzine de juiste hoeveelheid 2 takt olie te doen en de tank even te schudden.

Sommige motoren maken gebruik van olie injectie waardoor je dus gewone benzine kunt gebruiken en olie in een reservoir van de motor doet. De motor mengt dan zelf de juiste hoeveelheid olie bij de benzine.

Ik ken zo geen Johnson's van 3,5pk met olie injectie dus bij jou moet je de olie door de benzine mengen. Indien je een interne tank gebruikt voor de benzine is het verstandig om in een jerrycan de benzine te mengen met de olie. Kleine hoeveelheden is lastig mengen, neem dan een jerrycan met 10 liter benzine en mix daar 200ml olie door. Vul daarmee je ongeveer 1,5 liter tankje. 5 liter met 100ml kan ook natuurlijk.

Een usermanual kun je downloaden als je de link volgt die ik bij de bron heb opgegeven, kies dan links boven "Johnson" daarna 2004, dan 2-Stroke en dan de onderste kiezen van 3,5. dan daar vlak onder kiezen voor ENG1-Operator's Guide (tenzij je liever de franstalige hebt, dan moet je de andere link nemen) Grote kans dat dit jouw motor is of anders een vergelijkbare. Manuals van buitenboordmotoren verschillen allemaal niet zoveel ;)