Aanrijding kinderen met skelter wie is er aansprakelijk?

Recent een aanrijding gehad met 3 kinderen die met een skelter van een straat afkwamen met een bult, ze zijn rakelings langs mij heen gegaan maar op het allerlaatste moment is het stuur omgeslagen en zijn ze achter in de bumper van de camper gereden.
Ik kwam van rechts en ging rechtdoor over de kruising.
Kinderen hadden geen mogelijkheid om mij te zien en andersom precies hetzelfde, kinderen waren onder de 14 jaar.

Hoe gaat de verzekering dit oplossen?
met een bult
van een bult

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vervoer
1.6K

Antwoorden (1)

Als automobilist ben je altijd aansprakelijk bij aanrijdingen/schade met voetgangers of fietsers.
Je bent echter niet perse schuldig.
Dus; jouw verzekering zal de schade aan beide partijen vergoeden. Als duidelijk is dat jij niet schuldig bent aan de schade, heeft het geen invloed op je no-claim of eigen bijdrage.
3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
@Utrecht
Zoals ik het gebeuren lees, is de skelter tegen de achterkant van de camper op geklapt. Is de bestuurder van de camper dan nog steeds aansprakelijk?
Utrecht
3 jaar geleden
Maakt niet zoveel uit: voetgangers/fietsers worden als zwakkere verkeersdeelnemers beschouwd. Ook zijn zij doorgaans niet verzekerd voor verkeersschade, de automobilist wel.
Dus bij schade is altijd de automobilist aansprakelijk.
nounka
3 jaar geleden
Ik ga niet zeggen dat het fout is... ik vind wel dat het niet correct is. Dat is de manier om kinderen te leren dat ze met de fiets, te voet, skates, go-cart ( of met een zeepkist voor mijn part ) kunnen doen wat ze willen want de anderen zijn toch in fout.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Bizar, dat dit ook geldt als iemand achterop klapt.
TurfGraver
3 jaar geleden
@nounka, je kunt ze ook leren dat het niet om geld draait maar om letsel.
"Hij had voorrang" op je grafsteen is leuk, maar in dat geval geef ik liever voorrang.
Thecis
3 jaar geleden
Klopt, ik heb heb het ook gehad. Was net klaar met achteruit rijden, wil naar voren gaan rijden en een knal achter tegen de auto. Kind op de fiets die vanuit een school weg reed.
Automobilist is gewoon aansprakelijk en omdat ik achteruit gereden was (ondanks dat ik op straat gewoon stil stond), zou het ook nog eens mijn no-claim hebben gekost als ik de schade niet zelf aan de tegenpartij had vergoed...
Ja het voelt inderdaad oneerlijk.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ plus inderdaad, aansprakelijk is niet per se ook schuldig. Dat zijn twee verschillende begrippen