wat is het verschil tussen rode en normale diesel?

Toegevoegd na 3 minuten:
het gaat hierom ik wil een diesel generator kopen en in China zijn ze soms wel goed maar vaak slecht ik heb een goede fabriek gevonden ???maar die zegt dat de garantie vervalt als ik rode diesel gebruik.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Alleen de kleur:Bij rode diesel wordt er een kleur toegevoegd. Deze is nauwelijks te verwijderen uit de tank. Verder is er geen verschil, behalve de prijs. Rode diesel is goedkoper maar uitsluitend geschikt voor landbouwvoertuigen, koelinstallaties op vrachtwagens en andere dingen zoals heftrucks.

Technisch is er geen verschil. Rode diesel is gewone diesel die onder een lager accijnstarief valt. Er is een herkenningsmiddel en een rode kleurstof aan toegevoegd om onderscheid te kunnen maken met 'gewone' diesel. Het tariefverschil tussen rode diesel en gewone diesel (in 2012 ongeveer 17 cent per liter) werd met ingang van 1 januari 2013 weggenomen door de accijns van rode diesel op het niveau van de “gewone” diesel te brengen. Voor scheepvaart, niet zijnde pleziervaart, bleef de vrijstelling van accijns bestaan. (Bunkervrijstelling). Dit betreft bijvoorbeeld de beroepsmatige binnenvaart en visserij. Voor dit gebruik blijft ook de verplichting om herkenningsmiddelen toe te voegen bestaan. Ik neem aan dat het niet om beroepsscheepvaart gaat. In dat geval heeft het (legaal gesproken) dus weinig zin om rode diesel te gebruiken.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_diesel

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100