Mogen er 2 plusstroken op de snelweg naast elkaar aangelegd worden?

Een plusstrook is een kleinere rijstrook die open gezet word wanneer het druk is op een snelweg.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

‘Plusstrook’ is blijkbaar de tegenwoordig niet meer gebruikelijke aanduiding van een spitsstrook tegen de middenberm aan, links van de gewone rijstroken.

Om een nieuwigheid als dubbele plus cq spitsstroken te introduceren is eerst uitgebreid overleg nodig en zal er bijvoorbeeld terdege naar de veiligheidsaspecten gekeken moeten worden. In onze democratie kan de overheid kan niet zomaar een nieuw idee gaan uitvoeren zonder daar goede argumenten bij aan te voeren.
De huidige situatie is dat er over de gewone spitsstroken al uitgebreid overleg is geweest, en het lijkt me ondenkbaar dat dubbele spitsstroken zouden mogen.

Iets anders is dat voor een extra spitsstrook aan de zijde van de middenberm soms iets van de breedte van de tot dan toe meest linkerrijstrook opgeofferd wordt. In die gevallen zal de oorspronkelijke linkerrijstrook dus ook wat smaller worden, waardoor de twee meest linker stroken er allebei wat smaller uitzien.

Voor de volledigheid: er zijn wel snelwegen waar op beide rijbanen (dus in beide rijrichtingen) extra ‘plusstroken’ bestaan. Dat vind je bijvoorbeeld op een groot deel van de A12 tussen Utrecht en Arnhem. Aangezien de weg bestaat uit beide rijbanen, zou je kunnen stellen dat hier twee plusstroken “naast elkaar” liggen. Maar dan zit de middenberm er nog wel tussen.
Bordensteker