waarom blijft de 'streep' die een vliegtuig achterlaat zichtbaar?

bij en vliegtuig zie je bijna altijd de uistoot van een vliegtuig, waarom blijft dat zolang zichtbaar en wat is het precies? En heeft dat ook met het weer te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (6)

Vliegtuigstrepen worden ook wel contrails genoemd, een samenvoeging van de Engelse woorden condensation (condensatie) en trails (sporen). De kleur van de vliegtuigstrepen wordt vooral bepaald door de positie van de zon ten opzichte van de strepen en de waarnemer. Bij laagstaande zon vlak voor zonsondergang kunnen ze een felgele of oranje kleur krijgen.

Als de omgevingslucht vochtig genoeg is (maar niet vochtig genoeg om zelf wolken te vormen) kunnen vliegtuigstrepen lange tijd blijven bestaan en wijd uitwaaieren. De snelheid van uitwaaiering van de vliegtuigstrepen wordt bepaald door de weersomstandigheden (voornamelijk door variaties in de wind met de hoogte en in het horizontale vlak).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste tijd wordt er steeds vaker gesproeid door vliegtuigen, met chemicalien. Waarom dit gebeurt is niet helemaal duidelijk maar veel mensen denken dat men (overheid, invloedrijke families) probeert met die stoffen ons denken te beinvloeden. Op die manier krijgen de machthebbers nog meer macht/geld. Er zijn uitgebreide studies gedaan naar deze zogenaamde chemtrails. Soms blijven ze uren hangen en dat is echt onmogelijk als het gewoon condens zou betreffen van een 'normaal' vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen conclusies AUB! Wat jij zegt wordt in de volksmond ook wel een complottheorië genoemd. Het mooie is: We kunnen geen conclusies trekken over dit onderwerp omdat beide kanten plausibel zijn, het is dus niet mogelijk om een conclusie te trekken zonder concreet bewijs. Dus misschien zijn het chemtrails of misschien zijn het contrails.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin, het verbaast me altijd weer dat er echt mensen zijn die dit soort kul geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is jouw denken al wel veranderd SuzyQ door de sproeiers. Ze hebben meer invloed dan jij kan vermoeden.
Nu jij weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk je nu echt dat de sproeivliegtuigen opstijgen van Schiphol? Haha. Er zijn zat locaties die geheim zijn, waarom wordt er anders zoveel 'geblurd' op Google Earth? Locaties die niet bekend mogen worden omdat ze gebruikt worden voor militaire doeleinden die het daglicht niet kunnen verdragen. Denk na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jullie zijn allemaal raar bezig want je kunt geen conclusies trekken over dit onderwerp! Al vind ik je opmerking naar SuzyQ wel erg grappig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Testboy1983a:
Ik zou de drugs maar eens een poosje links laten liggen, vriend. Zou mij niets verbazen als je regelmatig een jointje rookt. Misschien zelfs wel eens wat LSD gebruikt ook, of andere trippie middeltjes? Hoe het ook zij: je brein is een loopje met je aan het nemen. Doe maar weer even een realitycheck nou. (En nee, ik ben geen geheim agent van de overheid, die jou probeert op een dwaalspoor te brengen). LOL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik rook wel eens een jointje, klopt, maar snap echt niet wat dat hiermee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Testboy1983a:
Ik weet eigenlijk ook niet precies wat ik er mee wilde zeggen. Maar het valt mij op dat de mensen die ik ken (of heb gekend) die complottheoriën aanhingen, bovengemiddeld vaak drugsgebruikers zijn (blowen, LSD, etc.). Nou weet ik niet wat het kip en het ei in dit verband zou zijn. Maar uit eigen ervaring met wiet weet ik in ieder geval dat wiet paranoïde gedachtes flink kan aanwakkeren (als je daar al een beetje ontvankelijk voor bent). Je zou je denk ik op z'n minst eens af kunnen vragen of jouw blowen niet een versterkende werking heeft op je paranoïde gedachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heerlijk antwoord Testboy1983 . Lekker afwijkend zijn en je niets aantrekken van wat anderen zeggen +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Testboy: denk je nu echt dat er ongeregistreerde sproeivliegtuigen opstijgen van geheime locaties en dan over Nederland vliegen zonder dat het gemerkt wordt? Heb je enig idee hoeveel mensen dan in het complot zouden moeten zitten? Bijvoorbeeld iedereen die in een verkeerstoren werkt zou normaal alarm slaan bij een onbekend toestel op de radar, die moeten dus in het complot zitten. Er zou een hele verborgen vliegtuigbouwindustrie moeten bestaan. Honderden mensen zouden uit het dagelijks leven moeten verdwijnen om technicus te worden op de geheime vliegbasis waar alle omwonenden hun mond over houden. Vliegtuigspotters zouden omgekocht moeten worden om hun mond te houden. Piloten zouden opgeleid moeten worden en verdwijnen, zodat er rare verschillen zouden ontstaan tussen opgeleide en werkende piloten. Er zou voedsel aangevoerd moeten worden op die geheime basis, zonder dat de leveranciers ooit hun mond open doen. De sproeivloeistof zou ergens geproduceerd moeten worden, en ook de mensen die dáár aan werken moeten hun mond houden. Een complot van deze omvang kán gewoon niet bestaan. Bij iedere persoon die ervan af weet, groeit het risico dat een complot uitkomt. Alleen complotten waar een klein en beheersbaar aantal mensen deel van uitmaken, hebben kans tot slagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jij nu allemaal vertelt geeft me de indruk dat JIJ meer fantaseert dan IK zou doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Testboy1983a:
Wat het mij zegt, is dat SuzyQ er gewoon een stuk beter en rationeler over nadenkt dan jij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn gewoon 2 verklaringen voor deze strepen, niemand hier kan zeggen welke de juiste is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zo'n paranoïde geest had, zou ik mij ook zorgen maken dat iets mijn gedachtegoed beïnvloed heeft; want echt rationeel verstand kunnen we het niet meer noemen. Ik kan nog wel meer verklaringen verzinnen voor dit verschijnsel, maar dat wil niet zeggen dat ze allen daarom even plausibel zijn. Ik lees dit soort argumentatie zo vaak op internet, over meerdere onderwerpen (ook het ontstaan van het universum bijvoorbeeld): Ten eerste gaat het uit van een vals dilemma, oftewel het veronderstellen dat er maar twee mogelijke opties zijn: in dit geval contrail vs. chemtrail. Maar ik kan nog wel 5 andere mogelijke verklaringen bedenken. Met een beetje een creatieve brainstormsessie tussen ons allen waarschijnlijk wel 50 of meer. En omdat er uit wordt gegaan van dit vals dilemma, wordt gemakshalve dan ook maar verondersteld dat beiden een even grote kans hebben, namelijk 50/50%, om waar te zijn. Onzin natuurlijk. De waarheid ligt helemaal niet in het midden, maar daar waar de rationele argumenten en aantoonbare bewijzen het meest naar toe wijzen. En alleen al op basis van de rationele analyse van SuzyQ kunnen we vast stellen dat de waarschijnlijkheid van het chemtrail complot dichter bij de 0,00001% ligt dan bij de 50%, laat staan bij de 99,99999%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde natuurlijk: De waarschijnlijkheid ligt helemaal niet in het midden, i.p.v. de waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Muattigora:
Ik ben niet specifiek bezig met chemtrails. Ik heb er wel eens wat over gelezen, maar het houdt me verder niet bezig. Waar het mij om gaat, is dat complotdenken in z'n algemeenheid meestal gebaseerd is op irrationeel denken. Vaak kun je complottheoriën met een beetje rationeel nadenken al onderuit halen. Dat wil ik, en ik vermoed SuzyQ en anderen ook hier aantonen.
strepen die jij bedoeld zijn geen sporen van de uitstoot van de kerosine maar dat komt van de vleugel af.
Het zijn condens strepen en het lijkt als je ernaar kijkt dat het van de motoren afkomt maar dat is echter niet het geval. omdat het in de lucht erg koud is op zo een 10 km hoogte en al die condens deeltjes die al in de lucht hangen vormen geen wolk en door de vleugels van de vliegtuig vormen ze een streep wat eigenlijk op een wolk lijkt. Als je een keer op vakantie gaat met het vliegtuig dan moet je een aan het raam gaan zitten en dan kan je het zien dat het van de vleugel afkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vliergtuiguitlaatgas bestaat voor het grootste deel uit waterdamp dat vrijkomt als de kerosine verbrand is in de motor en naar buiten geblazen wordt. Is de lucht relatief droog dan blijft het damp, condenseert het niet en is het onzichtbaar. Vliegt het vliegtuig lager dan 2000 meter (zo ongeveer het condensatienivo) dan blijft het ook onzichtbaar en bevriest het niet en zie je ze met het blote oog ook niet . Vliegtuigstrepen zijn dus bevroren waterdruppeltjes. In wolkenterminologie zijn het cirruswolken.
Als er heel veel vliegverkeer is dan zie je een damp hangen gelijk mist. En kijk je wel eens op de buienradar dan zijn de vliegtuigstrepen onder gunstige weerkundige kondities ook te zien. Bijvoorbeeld boven den Helder zo ongeveer in NW richting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een stijgende luchtdruk, lossen condensstrepen van een vliegtuig op en zijn ze heel snel weg.
Bij een lage of dalende luchtdruk kunnen condensstrepen van vliegtuigen nieuwe wolken vormen en lang zichtbaar blijven.
Je kan dus aan de strepen vaak zien wat het voor weer wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste vliegtuigen vliegen op kerosine. Kerosine bestaat uit alkenen met tussen de 12 en 15 koolstofatomen (en dus 16 tot 32 waterstofatomen per molecuul)

Voor het gemak pak ik de lichtste; C12H16. Als je die verbrandt krijg je, uiteindelijk, het volgende;
C12H16 + 16O2 = 12CO2 + 8H20 (en door de hoge verbrandingstemperatuur reageert veel stikstof uit de atmosfeer tot NO en NO2, wat weer zure regen veroorzaakt)

Ieder verbrand kerosinemolecuul levert je dus 8 tot 16 watermoleculen op, die op ongeveer 10 kilometer hoogte worden uitgestoten, waar de temperatuur meestal zo zond de vijftig graden Celcius beneden het vriespunt ligt.

Bij een lage temperatuur hoort ook een laag dauwpunt. Je kunt dat zelf zien als je bij koud weer uitademt; de waterdamp in je adem vormt meteen condens (en dan is het bij lange na nog geen 50 graden onder nul)
De watermoleculen uit de uitlaatgassen van het vliegtuig lossen dus niet op in de atmosfeer, maar blijven als vrij water achter - dat door de lage temperatuur meteen bevriest.

Wat je ziet zijn dus wolken, gevormd uit ijskristallen, die maar heel langzaam verwaaien, omdat de atmosfeer op 10 kilometer hoogte vaak redelijk stabiel is.