waarom blijft de 'streep' die een vliegtuig achterlaat zichtbaar?

bij en vliegtuig zie je bijna altijd de uistoot van een vliegtuig, waarom blijft dat zolang zichtbaar en wat is het precies? En heeft dat ook met het weer te maken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vliegtuigstrepen worden ook wel contrails genoemd, een samenvoeging van de Engelse woorden condensation (condensatie) en trails (sporen). De kleur van de vliegtuigstrepen wordt vooral bepaald door de positie van de zon ten opzichte van de strepen en de waarnemer. Bij laagstaande zon vlak voor zonsondergang kunnen ze een felgele of oranje kleur krijgen. Als de omgevingslucht vochtig genoeg is (maar niet vochtig genoeg om zelf wolken te vormen) kunnen vliegtuigstrepen lange tijd blijven bestaan en wijd uitwaaieren. De snelheid van uitwaaiering van de vliegtuigstrepen wordt bepaald door de weersomstandigheden (voornamelijk door variaties in de wind met de hoogte en in het horizontale vlak).

De laatste tijd wordt er steeds vaker gesproeid door vliegtuigen, met chemicalien. Waarom dit gebeurt is niet helemaal duidelijk maar veel mensen denken dat men (overheid, invloedrijke families) probeert met die stoffen ons denken te beinvloeden. Op die manier krijgen de machthebbers nog meer macht/geld. Er zijn uitgebreide studies gedaan naar deze zogenaamde chemtrails. Soms blijven ze uren hangen en dat is echt onmogelijk als het gewoon condens zou betreffen van een 'normaal' vliegtuig.

Bronnen:
www.chemtrails.nl
www.wijwordenwakker.nl

strepen die jij bedoeld zijn geen sporen van de uitstoot van de kerosine maar dat komt van de vleugel af. Het zijn condens strepen en het lijkt als je ernaar kijkt dat het van de motoren afkomt maar dat is echter niet het geval. omdat het in de lucht erg koud is op zo een 10 km hoogte en al die condens deeltjes die al in de lucht hangen vormen geen wolk en door de vleugels van de vliegtuig vormen ze een streep wat eigenlijk op een wolk lijkt. Als je een keer op vakantie gaat met het vliegtuig dan moet je een aan het raam gaan zitten en dan kan je het zien dat het van de vleugel afkomt.

Vliergtuiguitlaatgas bestaat voor het grootste deel uit waterdamp dat vrijkomt als de kerosine verbrand is in de motor en naar buiten geblazen wordt. Is de lucht relatief droog dan blijft het damp, condenseert het niet en is het onzichtbaar. Vliegt het vliegtuig lager dan 2000 meter (zo ongeveer het condensatienivo) dan blijft het ook onzichtbaar en bevriest het niet en zie je ze met het blote oog ook niet . Vliegtuigstrepen zijn dus bevroren waterdruppeltjes. In wolkenterminologie zijn het cirruswolken. Als er heel veel vliegverkeer is dan zie je een damp hangen gelijk mist. En kijk je wel eens op de buienradar dan zijn de vliegtuigstrepen onder gunstige weerkundige kondities ook te zien. Bijvoorbeeld boven den Helder zo ongeveer in NW richting.

Bij een stijgende luchtdruk, lossen condensstrepen van een vliegtuig op en zijn ze heel snel weg. Bij een lage of dalende luchtdruk kunnen condensstrepen van vliegtuigen nieuwe wolken vormen en lang zichtbaar blijven. Je kan dus aan de strepen vaak zien wat het voor weer wordt.

De meeste vliegtuigen vliegen op kerosine. Kerosine bestaat uit alkenen met tussen de 12 en 15 koolstofatomen (en dus 16 tot 32 waterstofatomen per molecuul) Voor het gemak pak ik de lichtste; C12H16. Als je die verbrandt krijg je, uiteindelijk, het volgende; C12H16 + 16O2 = 12CO2 + 8H20 (en door de hoge verbrandingstemperatuur reageert veel stikstof uit de atmosfeer tot NO en NO2, wat weer zure regen veroorzaakt) Ieder verbrand kerosinemolecuul levert je dus 8 tot 16 watermoleculen op, die op ongeveer 10 kilometer hoogte worden uitgestoten, waar de temperatuur meestal zo zond de vijftig graden Celcius beneden het vriespunt ligt. Bij een lage temperatuur hoort ook een laag dauwpunt. Je kunt dat zelf zien als je bij koud weer uitademt; de waterdamp in je adem vormt meteen condens (en dan is het bij lange na nog geen 50 graden onder nul) De watermoleculen uit de uitlaatgassen van het vliegtuig lossen dus niet op in de atmosfeer, maar blijven als vrij water achter - dat door de lage temperatuur meteen bevriest. Wat je ziet zijn dus wolken, gevormd uit ijskristallen, die maar heel langzaam verwaaien, omdat de atmosfeer op 10 kilometer hoogte vaak redelijk stabiel is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100