Hoe kan ik andermans kinderen meenemen in het vliegtuig?

Een hartsvriendin en ik hebben kinderen van vrienden een vakantie geschonken. De situatie is als volgt:

--  Mijn vriendin is Italiaans; ze woont al jaren in Duitsland.
--  Ik ben Nederlands; ik woon in Nederland.
--  Het ene kind (13) is Duits; het woont in Duitsland.
--  Het andere kind (12) is Italiaans; het woont in Italië.
--  We vliegen met ons vieren van Duitsland naar Spanje en terug.

Het Italiaanse kind komt met haar ouders naar Duitsland (familiebezoek). Aan het einde van dat familiebezoek rijden de ouders terug naar Italië. Het kind blijft achter in Duitsland. Ik ga dan ook naar Duitsland, zodat mijn vriendin en ik ons over het Italiaanse kind kunnen ontfermen.

De volgende dag halen we het Duitse kind op. Met ons vieren vliegen we dan vanuit Duitsland naar Spanje, en tien dagen later terug naar Duitsland.

De vier ouders van de kinderen hebben natuurlijk toestemming gegeven voor dit plan.

We blijven weliswaar binnen de EU, maar toch... de douane zou wel eens vragen kunnen gaan stellen (terecht). Toch zullen vergelijkbare situaties zich wel vaker voordoen.

Is er een standaard formulier dat we de douane kunnen laten zien om te bewijzen dat de vier ouders toestemming hebben gegeven voor deze reis? Eventueel met kopieën van de paspoorten van alle ouders? Of is er een bepaalde procedure die we kunnen/moeten volgen om problemen te voorkomen? Het zou sneu zijn als we zouden worden tegengehouden, of zelfs als we onze vlucht zouden missen vanwege een extra controle.

9 jaar geleden
1.7K
Thecis
9 jaar geleden
Quote:
Toch zullen vergelijkbare situaties zich wel vaker voordoen. Dit is wel een heel speciaal geval. Ik denk inderdaad dat het goed is om vast te leggen, maar of deze constructie vaker voor komt, daar twijfel ik aan :D
tinus1969
9 jaar geleden
Het heet geen douane! Deze mensen heten grenswachters in internationaal jargon, werk dat in NL door de KMar wordt gedaan. Grenswachters zul je niet tegenkomen, wel misschien overijverige stewardessen. Online inchecken helpt :) Bij twijfel: stel voor elk kind een korte verklaring op (ik zou Engels gebruiken) met kopie paspoort erbij. Iets van
To whom it may concern We hereby grant permission to @Cryofiel and Cryo-friend to travel with my children xx (naam, geboortedatum/plaats, paspoortnummer) and yy (naam, geboortedatum/plaats , paspoortnummer) from Germany to Spain for the purpose of a holiday, for the period of (date-date).
We give the right to @Cryofiel and Cryo-friend to act 'in loco parentis' if urgent circumstances necessitate this during this period of time. Parent 1 (naam, geboortedatum/plaats , paspoortnummer)
Parent 2 (naam, geboortedatum/plaats , paspoortnummer) Door de in loco parentis bepaling mag je de kinderen bovendien meenemen naar een ziekenhuis, mochten ze van de trap vallen ofzo.
Cryofiel
9 jaar geleden
Niet *deze* situatie, wel *vergelijkbare* situaties. Situaties waarin twee volwassenen die geen familie van elkaar zijn en ook geen familie van de kinderen zijn, kinderen meenemen over wie zij geen formeel gezag hebben.

Het beste antwoord

Het lijkt mij inderdaad verstandig om dit vast te leggen.
Op de website van de Rijksoverheid staat dat er binnen het Schengengebied meestal geen grenscontroles plaatshebben en dat er dus ook geen onderzoek naar de ouder-kindrelatie wordt gedaan. (bron 1)

Maar voorkomen is beter dan genezen. Er hoeft maar één douanier te zijn die de situatie verdacht vindt en je staat zit zo urenlang in een hokje bij de douane.
Op de website van de marechaussee kan je een speciaal formulier downloaden waarin de ouders/verzorgers van een kind expliciet toestemming geven. (bron 2)

Toegevoegd na 1 minuut:
Tweede alinea: staat zit... mag allebei. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+, prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, en als extra had ik dan nog kopieën van de pasporten van de ouders met een begeleidend ondertekend schrijven van hen waarin stond naar welke landen wij gingen met de kinderen. Waren wij op alles voorbereid.
Cryofiel
9 jaar geleden
Nuttige informatie, Rabelais! Nu alleen nog even dat toestemmingsformulier in het Duits en in het Spaans vertalen... ;-)
Thecis
9 jaar geleden
Goed antwoord zeg! +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel
Tja... verbaasde me er eigenlijk over dat dit formulier in volledig het Nederlands is.
Je zou toch mogen verwachten dat het ook in het Engels vertaald zou zijn. Blijkbaar gaat de marechaussee er vanuit dat ambtenaren wereldwijd de Nederlandse taal machtig horen te zijn. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus,
Éen keer is er zelfs (nog in Italië op weg naar Sicilië) voor twee van de vijf kinderen een Verklaring van voogdij (Dichiarazzione Di Affido) gevraagd op de luchthaven van Bozen, terwijl zij nb onder mijn begeleiding reisden. Deze twee kinderen hebben alleen de Italiaanse nationaliteit, de andere drie hebben een dubbele nationaliteit.