Moet men in 2016 toll betalen als je naar Duitsland gaat?

Ik heb begrepen dat men vanaf 2016 toll moet bbetalen als men de Duitse grens over wil. Mijn vraag is of dit ook officieel van kracht wordt in 2016?

8 jaar geleden
in: Vervoer
Erna55
8 jaar geleden
Wat is je bron ?
10XL
8 jaar geleden
http://www.z24.nl/cookie_wall?url_redirect=http://www.z24.nl/geld/nicht-so-toll-nederlanders-moeten-tol-gaan-betalen-op-duitse-snelweg-407940
Erna55
8 jaar geleden
2013 .. En het is tegen de regels van de EU.

Het beste antwoord

Nee, voor zover ik weet, verwar je met de kilometerheffingen die nu de komende jaren nog verschillende malen zullen veranderen.

In België wordt het systeem actief vanaf 1 april 2016 en het is geen lachertje noch grap, maar erg ernstig te nemen. Om het complexer te maken heb je trouwens Vlaamse, Brusselse en Waalse tarieven, waarbij alleen in Wallonië een 21% BTW zal gelden (als de BTW tegen dan ook niet verhoogd wordt).

MAAR, en dat is wellicht voor allen geruststellend, Wallonië haalde politiek weer haar slag binnen door de camions zwaar te belasten en (voorlopig nog) de personenwagens buiten schot te houden.

Basisregel blijft gelijkaardig als in Duitsland (ook daar wil men PW's belasten en dan verandert heel deze uitleg op slag, België zal dan wel volgen ook, dus idem daarin), namelijk dat men EERST kijkt naar de wagen en motorisatie zelf: als de MTM kleiner is dan 3,5 ton, dan zit je in de volledige vrijstellingsregimes. Daarboven zijn er drie klassen van betalingstarieven (bijv. alle camions van 15 ton staan nu te koop in België en er is nog discussie door het extra gewicht van een retarder als die bovenop de massa van 44 ton komt waardoor hij misschien in de categorie tot 60 ton kan komen).

Ik rij dus met een camionette Opel Vivaro L2H1 en mag een aanhangwagen trekken van 2 ton waardoor ik wel ruim boven die 3,5 ton kom, maar ik word... VRIJGESTELD dus.

Net als alle personenwagens...

voorlopig nog!

Reden temeer voor mij als fiscalist om Bulgaar te worden de komende 10 jaren en niet in constructie maar echt zowel Bulgaar te worden als Belg te blijven... Daar maakt men de economie immers (nog) niet kapot met zware belastingen en hebben zij 15% staatsschuld waar wij in België naar de Griekse staatsschuldomvang lijken te streven waarbij ik medelijden krijg met 'onze' kinderen... Het is 5 na 12?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Vanaf 2016 zullen ook personenauto’s tol betalen in Duitsland. Het is momenteel nog niet precies duidelijk hoeveel tol er betaald zal moeten worden om de snelwegen in Duitsland te betreden. Wij kunnen wel een indicatie geven van de prijzen die gehanteerd zullen worden vanaf 2016.
http://www.tolwegenduitsland.net/tol-duitsland-berekenen/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De wetgeving zou inderdaad rond zijn, maar er is nog geen publicatie ervan bij mijn weten. 2016 komt snel dichtbij en het lijkt heel snel op het Vlaamse voorstel dat er lag, waarbij Belgische transporteurs het gingen kunnen verrekenen met hun verkeersbelastingen, maar nu is het een pure belastingoperatie geworden. Ik zie bij de vragen veel onduidelijkheid, maar het zou inderdaad gaan over een 10 dagen vignet of een tweemaandenvignet uitgedrukt in 60 dagen vignet of een jaarvignet. Onduidelijk is nu weer of mijn camionette daaronder zou vallen of niet overigens, die GEEN personenwagen is. Ook is er nog een kans dat Europa de wet zal vernietigen wegens discriminatie door net die verrekening voor de Duitsers zelf. Blijft afwachten, maar voorlopig ziet het ernaar uit dat de Duitsers zullen doorgaan met dit initiatief... Er moeten trouwens nog automaten komen aan de grens, en nu zijn er weer problemen dat ook het Oostblok zijn grenzen zou willen sluiten als Duitsland en Oostenrijk dit zouden doen voor verdere vluchtelingen. Dit wordt een puinhoop en komt neer op almaar duurder en duurder... Ik moet altijd doorheen heel Duitsland als ik naar Bulgarije over en weer rij, ik ga er dus wellicht of langer (tot 60 dagen) of net korter (een week + een dag heen en terug extra) moeten blijven om die reden. Laat de vraag dus nog best even open staan tot eind december 2015... Ik ga in januari naar Bulgarije en zal voorlopig nog steeds goedkoopst af zijn met één ticket 10 dagen heen en één ticket 10 dagen terug. Men heeft dat speciaal voor de 'weinig rijders' uitgedokterd. De link zelf is nog onduidelijk over de niet personenwagens tot 3,5 ton overigens. +je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op Duitse websites lees ik trouwens nog STEEDS NIET dat het ingaat vanaf 2016, zie ook de officiële website http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/RedenUndInterviews/2015/VerkehrUndMobilitaet/dobrindt-interview-bild_pkw-maut_18-06-15.html?linkToOverview=js met alle kritiek naar Brussel toe, maar tegelijk dat Duitsland zich niet zal laten tegenhouden om het in te voeren. Ook op de Duitse Wikipedia over Maut zelf staat er nog trouwens dat de huidige regering het pas invoert vanaf 2017, niet vanaf 2016, ik citeer: Das Kabinett Merkel III beabsichtigte, 2017 eine allgemeine Maut für Personenkraftwagen (PKW) einzuführen.[9][10] Zie https://de.wikipedia.org/wiki/Maut#PKW-Maut + bronvermeldingen 9 en 10 daaronder. +je