Waarom wordt het verkeersbord "voorrang op verkeer van links" neergezet?

Je hebt normaliter toch altijd voorrang op verkeer van links.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (4)

Dat is om jou er op attent te maken dat er een zijweg van rechts is.

Toegevoegd na 19 minuten:
van links bedoel ik uiteraard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Te laat Cath, het minmonster heeft al toegeslagen! C+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach ja... kan ik tenminste toch nog zeggen dat ik een minnaar heb :)
Bij een gelijkwaardig kruispunt of een t-splitsing
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat op een voorrangsweg de regels anders zijn. Jij kan nu bv veilig inhalen omdat degene op de zijweg jou op de voorrangsweg als je inhaalt voorrang moet geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat moet hij niet als je op een gewone weg inhaalt en er komt iemand van links?? Volgens de gewone verkeersregels moet hij dan het verkeer van rechts nog steeds voorrang geven, toch?
Reddie
11 jaar geleden
@C4th, je mag op een gelijkwaardige kruising of splitsing niet inhalen. Door dit bord mag dat wel.
http://www.gratistheorie.nl/verkeersborden/theorie/voorrang/zijweg-links.html

De meeste mensen vinden dit een beetje vreemd bord, want de betekenis van dit bord is dat bestuurders van links voorrang moeten verlenen aan jou. Nu denken veel mensen dat hebben wij toch altijd al. Dit klopt. Alleen nu komt er een tram van links; die moet je normaal wel voorrang verlenen, in dit geval dus niet.

Dit bord geeft een voorrangskruispunt aan. Eigenlijk dezelfde betekenis als bord B1 (http://www.gratistheorie.nl/verkeersborden/theorie/voorrang/voorrangsweg.html), echter dan niet van toepassing op de hele weg, maar alleen op het desbetreffende kruispunt. Het volgende kruispunt kan een gelijkwaardig kruispunt zijn.
Dit bord wordt altijd geplaatst in combinatie met bord B6, B7 en/of haaientanden op de kruisende weg.

B4Dit bord wordt niet toegepast op een kruispunt van fietspaden of fiets/bromfietspaden. Indien het wenselijk is om de voorrang te regelen, is alleen het aanbrengen van haaientanden op het wegdek voldoende.