wie heeft de autogiro uitgevonden?

de autogiro is een hefschroefvliegtuig

Toegevoegd na 56 seconden:
kan het een Spanjaard geweest zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn eerste vraag geeft geen resultaat opgeleverd

Het beste antwoord

Dat was de Spaanse civiel ingenieur Juan de la Cierva, voluit luidde zijn naam Juan de la Cierva y Codorníu.

Overigens: uw verduidelijking van wat een autogiro eigenlijk voor een ding is, helpt mensen zeker op weg, alleen is een autogiro feitelijk geen *hefschroef* vliegtuig, maar zou je het een draaivleugelvliegtuig moeten noemen. De rotor wordt niet aangedreven en *heft* dus niet echt, terwijl die van een helikopter dat wel kan.
Het is een voorwaarts vliegend vliegtuig met ronddraaiende in plaats van gewone vaste vleugels, en het kan veel langzamer vliegen dan een gewoon vliegtuig. En je kunt er wél verticaal mee landen (want het kan héél korte tijd stilhangen, maar daarbij gaat de rotor steeds langzamer draaien), maar niet zo opstijgen: daarvoor moet je eerst een tijdje voorwaarts gaan rijden, min of meer zoals een gewoon vliegtuig.
Bordensteker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze uitleg geeft niet alleen de naam van de uitvinder maar verteld tevens het verschil tussen een autogiro en een helicopter,

Andere antwoorden (1)

De uitvinder van de autogiro was de Spanjaard Juan de la Cierva. Hij kwam op het idee de vleugel draaiend te construeren. Daarbij ontdekte hij dat als men in plaats van een vaste vleugel een aantal rotorbladen boven de romp plaatste, deze hun ronddraaiende beweging, als gevolg van de luchtweerstand, automatisch verkregen. Door de ronddraaiende beweging krijgen de rotorbladen dus een zekere snelheid ten opzichte van de lucht en ontstaat er een zekere mate van lift. Hoe sneller de bladen ronddraaien, des te groter wordt de lift.

De eerste toestellen werden gebruikt in 1923. De meest bekende autogiro's kwamen uit de Avro fabriek in Engeland. Hier kwamen ook de drie autogiro's vandaan die in Nederland hebben gevlogen. In 1934 werd voor het eerst een autogiro door een Nederlander aangeschaft. Die Nederlander was de bekende Rotterdamse sportvlieger Jacob Mees. Schmidt Crans vloog de autogiro naar op 7 september naar Rotterdam.
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Dat is snel (het antwoord, dat volgens mij goed is, en zelfs uitleg geeft, en nu toch al een min gescoord heeft ,...
Van mij dan een + hoor!