Kan de cockpit van een vliegtuig geopend worden van buitenaf?

Actuele vraag omtrent het gecrashte vliegtuig van Germanwings: uit onderstaand artikel blijkt dat de piloot niet meer in de cockpit kon aangezien de copiloot deze niet opende.

Is er dan echt geen manier om van buitenaf de cockpit te openen als deze van binnenuit gesloten is? En wat is de reden hiervan dan?


http://www.demorgen.be/buitenland/procureur-copiloot-deed-vliegtuig-doelbewust-crashen-a2265623/

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De cockpit is wel degelijk van buiten te openen. Er is een procedure, welke iemand moet doorlopen, om van buiten toestemming te krijgen voor het openen van de deur. 1) De persoon welke de cockpit wilt betreden moet met de telefoon (buiten de cockpitdeur) de cockpit bellen om vervolgens zich te identificeren. Op dat moment besluit de (co)piloot desbetreffende persoon wel of niet binnen te laten. 2) Mocht er geen gehoor zijn vanuit de cockpit of een noodsituatie zijn, kan de persoon buiten de cockpit een code invoeren op de telefoon. Dit zorgt ervoor dat er binnen de cockpit een minuut lang een signaal afgaat, om de attentie van de (co)piloot te krijgen. 3) Mocht er nog steeds geen gehoor komen vanuit de cockpit, dan is het mogelijk een andere code in te voeren. Na de invoer van deze code, moet er 5 minuten worden gewacht. Als er op dat moment nog steeds geen gehoor vanuit de cockpit komt, dan zal de deur na 5 minuten voor 5 seconden worden geopend. Wilt de piloot niet dat je binnenkomt, dan kan hij vanuit de cockpit deze procedure alsnog staken door de procedure af te breken vanuit de cockpit. Deze procedure is er, zodat mocht de piloot onwel worden, je van buiten de cockpit toch naar binnen kan komen. Toegevoegd na 5 minuten: Toevallig vind ik dit net op internet: http://nos.nl/op3/artikel/2027068-deze-man-zag-vliegramp-germanwings-aankomen.html Heel de procedure op papier!

Als het vliegtuig in de lucht is kan de cockpitdeur als de pilo(o)t(en) dat wil(len) niet van buitenaf worden opengemaakt. Dit heeft tot doel om mogelijke kapers buiten de deur te houden. I.t.t. de VS waarbij er ALTIJD twee man in de cockpit moeten zitten, als één piloot de cockpit verlaat wordt deze vervangen door een cabincrewlid, is dat in Europa niet het geval. Wat dat betreft zijn de ami's nog zorgvuldiger!

Na 9/11 is dit voorkomen. Vanuit de cockpit kan je de deur vergrendelen die zelfs niet met de toegangscode te openen is. Anders zou een gewillege alsnog een personeel lid kunnen dwingen tot de code in te toetsen en zouden ze cockpit kunnen bemachtigen. Om dit tegen te gaan kan vanuit de cockpit de deur vergrendeld worden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100