Kan de cockpit van een vliegtuig geopend worden van buitenaf?

Actuele vraag omtrent het gecrashte vliegtuig van Germanwings: uit onderstaand artikel blijkt dat de piloot niet meer in de cockpit kon aangezien de copiloot deze niet opende.

Is er dan echt geen manier om van buitenaf de cockpit te openen als deze van binnenuit gesloten is? En wat is de reden hiervan dan?

http://www.demorgen.be/buitenland/procureur-copiloot-deed-vliegtuig-doelbewust-crashen-a2265623/

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik lees steeds dat de copiloot tot het laatste moment in leven was. Dat zou blijken uit het geluid van zijn ademhaling. Ik lees nergens of er aanwijzingen zijn dat hij bij bewustzijn was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of de cockpit wel of niet geopend kan worden van buitenaf (en wanneer wel en wanneer niet) wordt vandaag in alle nieuwsberichten uitgelegd. Zo is dat Cryofiel, en de complottheorieën komen ook nog.
Antoni
9 jaar geleden
@Z10, er is daar uitgebreide informatie over bekendgemaakt. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/cockpitdeur-op-slot-kan-niemand-hem-openen. Daar staat bijvoorbeeld: "En als de purser, het hoofd van de crew, om wat voor reden dan ook naar binnen wil, kan dat dan? Niet direct. Er is beveiliging die ervoor zorgt dat niet iedereen naar binnen kan. In een door vliegtuigbouwer Airbus gemaakt fimpje wordt uitgelegd hoe de cockpitdeur werkt. Er zijn voor de purser drie manieren om de piloten te benaderen. • Er kan via de intercom om toestemming gevraagd worden om binnen te komen. De piloot kan de deur dan met een knop ontgrendelen.
• Via het codetablet kan de purser een zoemer laten klinken in de cockpit, om de aandacht van de piloten te vragen.
• Als er dan nog geen reactie komt, dan kan de purser de geheime noodcode invoeren op het codetablet. Als na een bepaalde tijd niemand reageert op de signalen in de cockpit, gaat de cockpitdeur alsnog open. Maar uiteindelijk houdt de piloot in de cockpit de regie: als hij niet wil dat er iemand binnenkomt, kan hij alsnog het slot van binnenuit vergrendelen. "Als een piloot om wat voor reden dan ook niet wil dat er iemand binnenkomt, omdat er bijvoorbeeld een kaper is, dan kan hij zo toch voorkomen dat er iemand binnenkomt", zegt luchtvaartdeskundige Benno Baksteen.".
Antoni
9 jaar geleden
@Z10, oké, dank voor je reactie. Als dat zo is, dan klopt het dat niet alles bekend wordt gemaakt. Die laatste informatie werd nergens vermeld, dat is waar.

Het beste antwoord

De cockpit is wel degelijk van buiten te openen.

Er is een procedure, welke iemand moet doorlopen, om van buiten toestemming te krijgen voor het openen van de deur.

1) De persoon welke de cockpit wilt betreden moet met de telefoon (buiten de cockpitdeur) de cockpit bellen om vervolgens zich te identificeren.
Op dat moment besluit de (co)piloot desbetreffende persoon wel of niet binnen te laten.

2) Mocht er geen gehoor zijn vanuit de cockpit of een noodsituatie zijn, kan de persoon buiten de cockpit een code invoeren op de telefoon. Dit zorgt ervoor dat er binnen de cockpit een minuut lang een signaal afgaat, om de attentie van de (co)piloot te krijgen.

3) Mocht er nog steeds geen gehoor komen vanuit de cockpit, dan is het mogelijk een andere code in te voeren. Na de invoer van deze code, moet er 5 minuten worden gewacht. Als er op dat moment nog steeds geen gehoor vanuit de cockpit komt, dan zal de deur na 5 minuten voor 5 seconden worden geopend. Wilt de piloot niet dat je binnenkomt, dan kan hij vanuit de cockpit deze procedure alsnog staken door de procedure af te breken vanuit de cockpit.

Deze procedure is er, zodat mocht de piloot onwel worden, je van buiten de cockpit toch naar binnen kan komen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Toevallig vind ik dit net op internet:
http://nos.nl/op3/artikel/2027068-deze-man-zag-vliegramp-germanwings-aankomen.html

Heel de procedure op papier!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als de piloot binnen NIET bewusteloos is en MOEDWILLIG de deur handmatig dichthoudt, kom je er echt nooit bij! Recent ongeluk lijkt mij dat wel te bewijzen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, maar de vraag is of deur van buiten kan openen..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord is dus: Ja, maar de (co)piloot kan dit ten alle tijden verhinderen. Zie: http://www.dumpert.nl/mediabase/6646712/63858cec/hoe_iemand_buiten_de_cockpit_houden_.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad... zoals ik al zei...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1. Juist antwoord.

Andere antwoorden (2)

Als het vliegtuig in de lucht is kan de cockpitdeur als de pilo(o)t(en) dat wil(len) niet van buitenaf worden opengemaakt. Dit heeft tot doel om mogelijke kapers buiten de deur te houden. I.t.t. de VS waarbij er ALTIJD twee man in de cockpit moeten zitten, als één piloot de cockpit verlaat wordt deze vervangen door een cabincrewlid, is dat in Europa niet het geval. Wat dat betreft zijn de ami's nog zorgvuldiger!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is bij de meeste vliegtuigen wel mogelijk..
Er is een procedure waarbij iemand een bepaalde code kan invoeren als er geen gehoor is vanuit de cockpit. Het slot staat wel op een vertraging van 5 minuten, die je dus zal moeten afwachten, en vervolgens zal de cockpit deur 5 seconden ontgrendelt worden. Hierbij had dus in het geval van de co-piloot welke het vliegtuig deed neerstorten geen verschil gemaakt, gezien het binnen 5 minuten al op een bergwand lag..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even een bewijsje: http://www.telegraaf.nl/buitenland/23851454/___Deur_cockpit_kan_van_buiten_open___.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Strato, je reactie is deels correct. Met een code kun je de deur van buitenaf openen. Dit is na 30 seconde en duurt 5 seconde. Echter, de (co)-piloot kan van binnen een knopje indrukken waardoor deze optie is uitgeschakeld. Dit is wederom gedaan voor de veiligheid. Zo kunnen terroristen geen bemanningslied dwingen de code op te geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt... daarom had ik dat zelf al benoemd in mijn antwoord...
Na 9/11 is dit voorkomen. Vanuit de cockpit kan je de deur vergrendelen die zelfs niet met de toegangscode te openen is. Anders zou een gewillege alsnog een personeel lid kunnen dwingen tot de code in te toetsen en zouden ze cockpit kunnen bemachtigen.
Om dit tegen te gaan kan vanuit de cockpit de deur vergrendeld worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Wat is een "gewillege"?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, dat is volgens mij iemand die het graag wilt. maar of dit correct ABN is zou ik niet durven te zeggen,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helaas is dit antwoord niet correct, de procedure is aangepast, maar kan nog wel van buiten de cockpit gebruikt worden. Het is nu wel zo dat de gezagsvoerder de procedure kan onderbreken..
(lees mijn antwoord hieronder)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.telegraaf.nl/buitenland/23851454/___Deur_cockpit_kan_van_buiten_open___.html