Waarom is Va hoger bij een hoger gewicht voor vliegtuigen.

Toegevoegd na 3 dagen:
Va= Design Maneuvering speed en NIET V1.

Weet jij het antwoord?

/2500

Wat bedoel je met Va, bedoel je een of andere snelheid?

Bedoel je V1?

Goede vraag, er moet meer zwaartekracht overwonnen worden met stuwkracht en lift. Deze laatste is snelheidsafhankelijk. Misschien omdat de stuwkracht bij het opstijgen niet meteen naar sneden gericht is?

V1 word genoemd door de observerende piloot die de grondsnelheid in de gaten houd, kan de capt. of de first officer zijn. Het is de snelheid die bepaald of ze doorgaan met de ''take off'' of nog veilig kunnen afremmen voor het einde van de baan. Bijv als ze grote failure hebben die gevolgen heeft voor de verdere vlucht. ( motor, band die lek raakt, hydr systeem faalt) Het is lijkt mij wel duidelijk dat deze snelheid anders ligt bij een zwaar vliegtuig dan een klein passsagier vliegtuig.

Va is je "maneuvring speed". dit is de maximum snelheid die je mag vliegen waar je nog abrupte uitslagen kan maken met je roeren, dus abrupte bewegingen met het vliegtuig mag maken OF de max snelheid waarmee je door turbulent weer mag vliegen zonder de load factor te overschrijden. Als je onder deze snelheid blijft vliegen zal je eerder overtrekken dan die load factor te overschrijden. Als je lichter bent, ben je gevoeliger voor snelle acceleraties door turbulentie en/of gusts waar je de load factor eerder zal bereiken dan als je zwaarder bent. Vandaar dus dat de Va hoger ligt als je zwaarder bent. Beetje duidelijk?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100