Wat is de functie van deze verkeerspalen?

Ik kwam vandaag 2 rare palen tegen:
- op de N857 / Borgerderstraat en
- op de N919 voor de kruising van de hoofdweg en de Oosterwoldseweg
De palen hadden ter plaatse rode streepjes en flitsen tijdens het eronderdoorrijden langs voren (niet verblindend ofzo). Beide palen dus in Drenthe en op 80km wegen. Wat is de functie ervan? Ik had ze nog nooit gezien.

Picture for question
3 jaar geleden
in: Vervoer
1.9K

Antwoorden (1)

Dat is voor trajectcontrole, een type snelheidshandhaving waarbij de gemiddelde snelheid over één of meerdere wegvakken wordt berekend. Dit wijkt dus af van een vast controlepunt zoals een flitspaal of mobiel flitsteam. Trajectcontroles worden in Nederland voornamelijk gebruikt om om lagere maximumsnelheden zoals 80 en 100 km/uur te handhaven. De pakkans bij een snelheidsovertreding is 100%.
Amadea