hoe werkt een ABS-systeem op de auto?

Ivm een probleem aan mijn auto, kwam ik op de volgende vraag? Wat gebeurt er als 1 van de 4 sensoren te weinig pulsen afgeeft tov de andere 3? Hoor je dan de ABS ook werken ook al wordt de rem niet ingetrapt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Het beste antwoord

Gewone ABS zal pas werken als je remt. Als er op een bepaald wiel een afwijking van de rest wordt geconstateerd, wordt er afhankelijk van het systeem, alleen op dat wiel of op het hele remsysteem gemoduleerd geremd (het krakende geluid) De sensoren worden door modernere systemen echter ook gebruikt om in te grijpen bij onverwachte manouevres. De computer in de auto bekijkt aan de stand van je stuur en de wielomwentelingen of je wel recht rijd en kan de auto corrigeren door gas terug te nemen of bij te remmen op een of meerdere wielen, zoals bij het ESP (elektronisch Stabiliteits Programma) van VW.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de rem niet ingetrapt wordt remt de auto sowieso niet volgens mij. ABS regelt de remkracht, niet of je remt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antiblokkeersysteem treed pas in werking op het moment dat de banden blokkeren door heftig te remmen. Het systeem verschilt per fabrikant maar meestal word rond de 10% wielslip toegestaan voor maximale grip.

Dit betekend dat als 1 van de sensoren niet goed werkt dat het bijbehorende wiel dus wel zal slippen en de anderen niet als er volop wordt geremd (of bijvoorbeeld bij gladde omstandigheden)

Zolang er niet geremd wordt zal het systeem sowieso niets doen. De sensoren geven pas een signaal af zodra het wiel blokkeert, en op dat moment wordt er door het systeem een order gegeven om de betreffende rem los te laten voor korte periode.