heeft de voetganger voorang of moet hij aan de kant?

ik woon zelf buiten de stad en ik kwam laatst bij een situatie waarbij ik niet weet wat of wie voorrang heeft het ging als volgt.

ik kwam een bocht om waarbij je de rest van de weg niet kon zien.
ik reed 60 waarbij dat daar de maximum snelheid is.
voorbij die bocht kwam er een auto tegemoet en 2 voetgangers.
moet ik hierbij stoppen en wachten totdat de auto voorbij is (waarbij er ook zeer weinig tijd voorwas omdat die bocht niet goed zichtbaar was).
of moet de voetgangers aan de kant (wat ik een keer van iemand gehoord heb).

00000000000000000 /
'' <----
----->
00000000000000000

Weet jij het antwoord?

/2500

Voorrang heeft betrekking tot bestuurders onderling. Een voetganger moet wel worden voor gelaten als hij je tegemoet komt op dezelfde weg en rechtdoor wilt gaan. Of als je hem van achter benaderd en zelf wilt afslaan.

Als op dezelfde weg twee voetgangers jou tegemoet komen en ook een auto, dan zijn de voetgangers een obstakel op de weghelft van jouw tegenligger, de automobilist die jou tegemoet komt. Die automobilist hoort op zijn eigen rijbaan te blijven en mag jou niet hinderen. Jij en de voetgangers zijn gelijkwaardig en hinderen elkaar totaal niet. De tegemoetkomende automobilist moet achter de voetgangers blijven, als het niet anders kan. Ander is het natuurlijk als de voetgangers op jouw helft tegen het verkeer in lopen. Dan moet jij iedereen voorrang verlenen. De bocht in de weg is niet van belang, als het erg onoverzichtelijk is dien je je snelheid aan te passen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100