heeft de voetganger voorang of moet hij aan de kant?

ik woon zelf buiten de stad en ik kwam laatst bij een situatie waarbij ik niet weet wat of wie voorrang heeft het ging als volgt.

ik kwam een bocht om waarbij je de rest van de weg niet kon zien.
ik reed 60 waarbij dat daar de maximum snelheid is.
voorbij die bocht kwam er een auto tegemoet en 2 voetgangers.
moet ik hierbij stoppen en wachten totdat de auto voorbij is (waarbij er ook zeer weinig tijd voorwas omdat die bocht niet goed zichtbaar was).
of moet de voetgangers aan de kant (wat ik een keer van iemand gehoord heb).

'' <----
----->

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
1.5K

Antwoorden (2)

Voorrang heeft betrekking tot bestuurders onderling.
Een voetganger moet wel worden voor gelaten als hij je tegemoet komt op dezelfde weg en rechtdoor wilt gaan. Of als je hem van achter benaderd en zelf wilt afslaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus,
Voor of achter de voetganger, ook een voetganger heeft (als er geen voetpad is) het "recht van de weg".
Cryofiel
8 jaar geleden
Voorrang heeft betrekking op alle verkeersdeelnemers, dus ook op voetgangers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel: het lijkt me gepast dat je je ongelijk erkent en even je excuses aanbiedt aan Patcat. Die heeft namelijk gelijk dat voorrang alleen op bestuurders van toepassing is. Je kunt soms van mening verschillen, maar niet over de feiten. Ik begreep juist in eerdere bijdragen dat feitelijkheid vrij belangrijk voor je is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
sandokan....excuses hahaha.
Hoe dan ook...
Net als een stoplicht. Zo'n ding heet een verkeerslicht, behalve in de volksmond.
Dus, speard the word!
Voorrang is alleen voor b e s t u u r d e r s.
Neemt niet weg dat je in sommige situaties een voetganger 'voor moet laten gaan'.
Cryofiel
8 jaar geleden
Precies. 'Voorrang geven aan X" en "X voor laten gaan" zijn natuurlijk identiek, tenzij je (al dan niet juridische) woordspelletjes wilt spelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met "recht van de weg" bedoelt ik niet dat een voetganger rechts van de weg moet lopen maar dat hij het recht heeft om op de weg te lopen als het niet anders kan. Men mag ook een voetganger niet de dichtstbijzijnde sloot induwen of hem uit de schoenen rijden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Net zoals kilometerteller en benzine meter: snelheidsmeter en brandstofmeter. Is dat wettelijk vastgelegd JoanDArc? Dat je een voetganger niet in de dichtstbijzijnde sloot mag duwen? Want dan neem ik de volgende keer een slootje verderop, en rijd ik de volgende keer wel een voetganger uit de laarzen of slippers.
Cryofiel
8 jaar geleden
Overigens, @Patcat, de tekening waar je om vraagt staat er wel degelijk, in de vorm van een leuk stukje ASCII-art. Helaas maakt die tekening niet duidelijk in welke auto vraagsteller reed. Ik vermoed de auto die van rechts naar links rijdt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Heervoldemort, misschien in iets andere bewoordingen, maar wel met dezelfde strekking. Even navragen hier.
Als op dezelfde weg twee voetgangers jou tegemoet komen en ook een auto, dan zijn de voetgangers een obstakel op de weghelft van jouw tegenligger, de automobilist die jou tegemoet komt.
Die automobilist hoort op zijn eigen rijbaan te blijven en mag jou niet hinderen.
Jij en de voetgangers zijn gelijkwaardig en hinderen elkaar totaal niet. De tegemoetkomende automobilist moet achter de voetgangers blijven, als het niet anders kan.
Ander is het natuurlijk als de voetgangers op jouw helft tegen het verkeer in lopen. Dan moet jij iedereen voorrang verlenen.
De bocht in de weg is niet van belang, als het erg onoverzichtelijk is dien je je snelheid aan te passen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wederom, voorrang verlenen iets iet van bestuurders! Een voetganger is geen bestuurder.
In geval van voetgangers spreekt men van 'voor laten gaan'. http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/4879-verkeer-voorrang-verlenen-of-voor-laten-gaan.html
Voorrang verlenen
Voorrang verlenen is: het de betrokken bestuurder in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen.
In artikel 15 van het RVV staat vervolgens:
Verlenen van voorrang:
Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.
Op deze regel gelden de volgende uitzonderingen:
a. bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg
b. bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders van een tram
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Dit lijkt me wel het juiste antwoord. Als er een fietser of brommer voor mij zit en ik wil passeren en er komt een tegenligger aan moet ik wachten totdat de tegenligger gepasseerd is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist HeerVoldemort. De voetgangers zijn geen bestuurders en ze krijgen geen voorrang, maar dat is hier ook niet van toepassing; ze zijn een bewegend obstakel en bij het inhalen ervan, ben je bezig met een bijzondere verrichting en moet je dus tegemoetkomend verkeer voor laten gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals ik het begrijp komen voetgangers en auto je tegemoet.
De auto moet op jouw weghelft rijden langs de voetgangers te rijden.
Dan moet hij wachten want hij komt op jouw rijbaan. Maar of dit de situatie was?
Het zou mooi zijn als er een tekening van de situatie was geupload.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Patcat, je doet een aanname, namelijk dat de voetgangers rechts lopen. Als de voetgangers echter doen wat ik heb geleerd, namelijk *links* lopen als er geen voetpad is, lopen ze op de weghelft van vraagsteller. ALS ze ook in de berm kunnen gaan staan om vraagsteller doorgang te verlenen, moetem ze dat doen. Maar dat kunnen ze pas als ze vraagsteller kunnen zien aankomen, en dat kan niet aangezien die met onverantwoord hoge snelheid de bocht om kwam scheuren, en hij was onhoorbaar voor de voetgangers vanwege het geluid van de andere auto. ALS er geen begaanbare berm was konden de vietgangers niet opzij gaan en had veaagsteller moeten stoppen - wat niet gaat als je sneller rijdt dan je de weg kunt overzien.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik heb ook een aanname gedaan. Weliswaar naar aanleiding van het tekeningetje van Rexmen. Ik ben ervanuit gegaan dat Rexmen in de auto zat waar geen voetgangers voor liepen. Dat komt door zijn tekst "voorbij die bocht kwam er een auto tegemoet EN twee voetgangers" maar ik heb me niet gerealiseerd dat deze voetgangers zich wel eens op zijn weghelft konden bevinden want dat zegt hij er niet bij.
Erna55
8 jaar geleden
Het is al eerder gezegd, artikel 19:
Artikel 19.
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.