Hoe pak je je angst voor je auto examen aan?

Ik rij al 2 jaar met een voorlopig rijbewijs,gewoon omdat ik teveelschrik heb om mijn rij examen af te leggen (ik rij goed volgens anderen,maar op het moment dat ik mijzelf moet bewijzen ga ik juist fouten maken..)
Wie heeft er een goed advies/tip om mij over de streep te trekken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Antwoorden (8)

Aangezien je een voorlopig rijbewijs hebt ga ik er vanuit dat je in België woont. In Nederland zijn er speciale examens voor mensen die anders te bang zijn. Je hebt dan langer de tijd en ze stellen je op je gemak. Wellicht dat dit in België ook bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan kalmeringspillen. Een vriend van mij heeft deze gebruikt, nadat hij de eerste keer was gezakt door de zenuwen. Hij slaagde mede dankzij deze pillen. Een banaab eten voordat je rijdt schijnt ook te helpen. Daarnaast natuurlijk veel oefenen. Zelf was ik ook niet de meest 'stoere' bestuurder en ik heb een jaar gedaan voordat ik mocht af rijden. Maar tegen die tijd was ik zo vertrouwt met de auto dat het voor mij appeltje eitje was. In eerste instantie dacht ik dat ik gezakt was, maar
nadat de examinator herhaalt had dat ik was geslaagd viel er een last van me af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, klinkt bekend.
Het beste is om je te concentreren op iets anders, zodat je op de (inmiddels ontwikkelde) automatische piloot gewoon goed rijdt.
Denk aan iets waar je naar uitkijkt, of aan iets leuks wat je aan het plannen bent, een vakantie of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb van de huisarts pilletjes gehad voor tijdens mn rijexamen (propanolol), dat werkt echt heel goed tegen zenuwen.
Daarnaast kun je nog een paar rijlessen volgen bij een goede instructeur, die ook om kan gaan met lessers met faalangst. Even googelen, maar dan heb je ook wat!
Aangezien je een voorlopig rijbewijs hebt kun je ook met je meest strenge familielid/vriend nog wat ritjes maken op zijn/haar aanwijzigingen, zodat je meer gewend bent aan de examensituatie.
Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van doen! En onthoud; als je het niet haalt, ga je gewoon nog een keer op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee dingen, in de juiste volgorde uit te voeren.

Eerste:
Laat een goede vriend doen of hij een strenge examinator is. Dus goede vriend geeft jou aanwijzingen, mompelt af en toe "tss tss", en probeert je om de tuin te leiden bij eenrichtingswegen enzovoort.

Tweede:
Ik vraag een examinator of hij wil doen of hij een goede vriend is. Die "goede vriend" moet naar het centrum van een andere stad, en jij moet hem daarheen brengen. Hij wijst je de weg wel.

Pas na afloop kom jij erachter dat hij een examinator-in-functie was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijven ademen... Als je leert om op je ademhaling te letten als je niet op examen bent, dan kun je elk examen maken terwijl je op je adem let tegelijk... Dan heb je geen geneesmiddelen nodig, geen hulp van een ander of wat dan ook...

Het probleem is zelf-reflectie... Op het moment dat je gaat rijden EN op jezelf gaat letten, dan ga je in de fout...
Dus weer geen toeschouwer, maar toneelspeler... Als je beiden probeert te zijn dan gaat het geheid fout... Speel toneel, iedereen speelt toneel... En bij het toneelspelen moet je wel altijd je tekst kennen, wat er ook gebeurt, vergeet je tekst niet... Die tekst is jij op examen en spreek je tekst... Dan komt het allemaal goed...
Als je kunt rijden, komt dat boven water, maar speel je rol met verve...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem gewoon tijdens je examen een valium in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ware het niet dat je met Valium niet mag autorijden...
handje vol valerriaan slikken