hoeveel kost het gemiddeld om je autorijbewijs te halen?

Hoeveel kost het gemiddeld per uur en hoeveel uren heb je gemiddeld nodig?
Kosten theorie en praktijk? Wat zijn de kosten in totaal?
Hoe vind je een betrouwbare rijinstructeur en waar kan je de slagingspercentages vinden van een bepaalde rijschool?
Klopt het dat het iets kost om je rijbewijs te laten maken en het op te laten halen en zo ja waar kan je dit vinden van je gemeente?
Zijn er verder nog algemene dingen die ik moet weten hierover?

Kan iemand me helpen met deze vragen? Alvast bedankt!

De vraag is al eens eerder gesteld maar geeft geen antwoord op al me vragen en dingen kunnen door de loop der jaren veranderd zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Volgens de bronsite:

Gemiddeld heb je 35 tot 45 keer rijles nodig om het rijbewijs te halen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe snel je leert. Een compleet pakket bij de gemiddelde rijschool bestaat vaak uit onder andere:
•een proefles
•een vast aantal keer rijles
•een theorie-examen
•een tussentijdse toets (optioneel)
•het praktijk-examen

De bronsite komt dan op eur 1800.- voor de lessen, eur 93.- voor de tussentijdse toets, eur 33,50 voor het theorie-examen, een eigen verklaring van eur 23.-, het praktijkexamen eur 93.- en eur 35.- voor het ophalen van het rijbewijs bij de gemeente. Ik heb het niet opgeteld met de machine maar boven de eur 2000.- zit je zo.

Bedenk verder: veel leerlingen schaffen (verstandig!) ook nog materiaal aan om te oefenen voor het theorie-examen. Dan kost ook tientallen euro's. Ook dan slaagt nog niet ieder de eerste keer voor dat examen. Voor het praktijkexamen mag ook menigeen op herhaling en al met al zit je al gauw enkele honderden euro's boven het genoemde bedrag.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op http://www.rijschoolgegevens.nl/index.asp?pageid=23 kun je van alle rijscholen de slagingspercentages opzoeken. Die percentages zeggen niet alles. Je ziet het niet aan de link maar die site is van het CBR, dat in ons land de rij-examens afneemt.

Nog wat tips op die site:
"Een rijschool kiezen
Wees kritisch bij het kiezen van een rijschool. De ene rijschool geeft veel meer waar voor je geld dan de andere. Hieronder staan enkele vragen die je aan rijscholen kunt stellen voordat je je keuze maakt.
• Welke afspraken zijn er bij het uitvallen van een rijles, een instructeur of een lesvoertuig?
•Zijn er bijvoorbeeld plaatsvervangers of vervangende lesvoertuigen?
•Krijg je dan je lesgeld terug?
•Bestaat de mogelijkheid een les in te halen als je er één afzegt?
•Zijn de lessen logisch –van makkelijk naar moeilijk– opgebouwd?
•Wordt het lesvoertuig tijdens uitleg stil gezet?
•Heb je les van een vaste instructeur?
•Heb je een vast lesvoertuig?
•Is de instructeur bereid om mee te rijden tijdens het examen?"
Computoon
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Bij mijn rijschool kon ik boek lenen. Betaalde eerst 60, en als theorie gehaald was kon ik inleveren en kreeg 50 euro terug.