Wat betekent de 1.5 of etc bij een auto?

Autos staan vaak aangegeven met een 1.5 oid.
Bijv volkswagen golf 1.6

Wat houdt dat precies in?
En kan je aan de hand daarvan zien of hij veel of weinig verbruikt?
En wat is de ideale nummer voor een woon-werk auto?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
84.5K

Het beste antwoord

Betreffende de getallen, dat heeft Freek perfect uitgelegd.

Betreffende zuinigheid is nodig te weten in wat voor verkeer je je eigen gaat voortbewegen.

Is het stadsverkeer zal je tot de ontdekking komen dat een auto met een grotere cilinderinhoud goedkoper rijdt dan een auto met een laag vermogen (cilinderinhoud), dit komt door dat het voertuig telkens weer op snelheid moet komen en dan is een krachtige motor zuiniger.

Rij je vaak lange afstanden op voornamelijk snelweg met een constante snelheid dan kan je volstaan met een motor lager vermogen.

Rij je een combinatie dan zijn vaak de auto's met een motor tussen de 1400 (1.4) en 1600 (1.6) cc. (cm3) het meest zuinige echter de zuinigheid van de auto hangt samen met de rechtervoet of te wel de snelheid waarmee je de snelheid wilt bereiken en met welke snelheid je wilt rijden; 160km/h kost meer brandstof dan 120km/h.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lig er ook aan hoe licht of zwaar een auto is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad, als we als voorbeeld een golf nemen dan is een golf met een 2liter motor in de stad vele malen goedkoper in het verbruik dan een 1.4, terwijl de 1.4 op de snelweg zuiniger is dan de 2.0.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijk antwoord

Andere antwoorden (1)

Dat staat voor de cilinderinhoud. Dus 1.6 betekent een inhoud van 1,6 liter (oftewel 1600 cc). I.h.a. hoe meer inhoud hoe krachtiger de motor.

Toegevoegd na 19 minuten:
Hoe kleiner de cilinderinhoud, hoe zuiniger de auto is. Een ideaal nummer kan ik je zo niet geven want dat hangt o.a. af van de afstand woon-werk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cilinder inhoud en zuinigheid hebben totaal niets met elkaar te maken.
paulus811
7 jaar geleden
En cylinderinhoud en kracht ook niet. Een 1.0 met turbo kan krachtiger zijn dan een 1.4 zonder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar hoeft daardoor niet zuiniger te zijn.