Wat is een Semi-automaat?

Als een auto een Semi-automaat met 5 versnellingen, wat is dan het verschil met een gewone automaat? En mag je is in een semi-automaat rijden met een rijbewijs die alleen geldig is voor een automaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
71K

Het beste antwoord

Een automatische versnellingsbak wordt door de auto zelf aangestuurd om de juiste versnelling te kiezen voor bepaalde snelheden.

Een semi-automatische versnellingsbak geeft de mogelijkheid aan de berijder om dit zelf te beslissen in welke versnelling de auto rijdt.

Over het rijden met de semi-automaat met "rijbewijs B automaat":

Met een automaat aantekening (code 78, verkregen na een examen met een automaat) mag u volgens de Nederlandse wetgeving rijden in een auto met een automatische koppeling of een automatische gangwissel. Dit betekent dat er:
• geen koppelingspedaal in het voertuig aanwezig is; of
• dat er wel een koppelingspedaal aanwezig is, maar er verder niet geschakeld hoeft te worden. De gangwissel gebeurt dus alleen door de koppeling in te drukken. Dit zijn meestal zogenaamde halfautomaten.

Je mag dus een semi-automaat rijden aangezien het koppelingspedaal ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een semi-automaat is als je alleen omhoog of omlaag hoeft te gaan met je pook en in een normale automaat gaat dat vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je antwoord niet. In een gewone automaat moet je dat toch ook zelf doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee in een gewone automaat zet je hem in 'drive' en hoef je alleen gas te geven en verder niet meer aan de pook te zitten.
Een "semi automaat" is een systeem waarbij je geen koppeling het maar wel een versnellingspook.
Je moet dus wel schakelen maar hoeft niet te koppelen.
Fiat heeft dat systeem enige tijd gehad.
Je mag daar niet met een "automaat rijbewijs" in rijden.