Wat is een goede auto om als 'eerste auto' aan te schaffen?

Rekening houdend met verbruik (brandstofkosten), onderhoud, wegenbelasting, evt. andere kosten e.d.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (11)

VW Polo, goedkoop en betrouwbaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
VW Polo Bluemotion, Seat Ibiza Eco, Fiat Panda eco, Kia Piccanto Eco. Deze auto's zijn vrij van BPM, rijden heel zuinig, geen wegenbelasting en hebben lage kosten.
De Kia en Fiat koop je voor net onder (of rond) de 10.000 euro en de andere 2 kosten rond de 16.000 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik nu niet echt startersprijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja sorry maar k zou n tweedehandse nemen om te starten klaas!:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij geeft toch geen budget aan? De ene starter wil meer uitgeven als de ander. Een leuke 2e hands kost ook al rond de 4000 euro en dan beginnen de kosten pas. Ook moet je dan wegenbelasting betalen, dus als je niet voldoende budget heb, zou ik nog even doorsparen en de fiets of brommer blijven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja, en vergeet niet dat deze auto's allemaal rond de 1:25 rijden en dieseltjes zijn. Diesel is nog altijd goedkoper dan benzine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van manier van financieren is het rijden met een polo bluemotion, punt 85 pk multijet diesel of ibiza diesel...alle 3 belasting en bpm vrij.. (nieuw dus) niet duurder (per km) als rijden met een oudere wagen inclusief houderschaps belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is 19. De kans dat ie een nieuwe auto aan gaat schaffen is erg klein, tenzij ie rijke ouders heeft.
10.000 is in elk geval erg veel. 4000 voor een leuke 2e hands is trouwens ook veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, lekker blijven fietsen dan. Ik heb altijd zoiets van, als je je iets niet kunt permiteren, moet je er ook niet aan beginnen. Dan moet je lekker zo'n wrak op de weg kopen voor 400 euro en ben je een gevaar voor je medemens. Maar daar maken ze zich dan toch niet druk om.
Gewoon werken en als je voldoende geld heb gewoon iets goeds kopen.
Hangt een beetje van je budget af maar koop niet een al te dure. Maar al te vaak leidt onervarenheid nogal eens tot schade. Zorg er in elk geval voor dat hij veilig en betrouwbaar is en voldoet aan de wettelijke voorschriften zodat hij niet door boetes alsnog heel duur wordt.
Kijk en vergelijk op internet en magazines.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb 3 jaar Fiat Cinqeucento gereden..

Bij 0 schade vrije jaren ben je met WA verzereking + wegenbelasting 40 eur/maand kwijt.
Mijne starte altijd, reed daarna ook :)
Verbruik bij normaal rijgedrag 1:16 anders 1:14

Niet echt confortabel, wel goedkoop en je komt net als bij een BMW van A naar B.

Overigens reed ik er mee naar zuid frankrijk, zwitserland, oostenrijk, bergen geen enkel probleem!
Topsnelheid 140 :) dat was dan weer jammer.. Maar als je maar lang genoeg volgas reed (2 uur ofzo), dan kreeg ik herhaaldelijk dit resultaat:

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens heb ik zelfs wel eens gehad dat hij 'denkbeeldig' 170 aangaf ofzo.. Maar toen zat mijn vriendin ernaast, dus leek het me niet verstandig om er een foto van te maken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ruim 216.000 in een Cinqeucento!! Petje af hoor, de meeste Cinqeucentos redden dat niet eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik hem verkocht voor een Seat Ibiza uit 2000 deed hij het werkelijk nog prima en stond er 220426 op de teller... Echt alleen maar schik van gehad!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En.. oja... er passen 18 bananendozen in :) beetje in elkaar schuiven, maar toch ik was er trots op :)
Citroen AX, zeker van het 2e of 3e type. Eenvoudig (zelf) te repareren, lichtgewicht en makkelijk handelbaar. En lekker pittig en goedkoop in aanschaf. Onderdelen volop verkrijgbaar, ook op de sloop.
Ook nog een gezellige liefhebbersclub :-) axclub.net (en ik heb niet eens zelf een AX)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 :).
Ik had jouw antwoord nog niet gelezen :).
Ik dacht dat er trouwens maar 2 types waren. Het 1e type moet je inderdaad niet meer kopen (of ze moeten 'm bijkans weggeven).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is trouwens van bijna elke auto wel een club :).
Koop een opel astra omdat opels hun waarde blijven houden en die opeltjes blijven altijd lopen met een beetje onderhoud .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
FOUT een opel is geen auto, het is de anti-auto En nog slecht ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@nietdetuinman
God schiep Adam, Adam schiep Opel en zag dat het goed was ! Teun heeft 100% gelijk !
Peugeot 107 :) , zuinig en kost haast niks :D
Of inderdaad een polo alleen liggen daar de onderhoud's kosten hoger van , maar dan heb je wel een betere auto :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duur in aanschaf.
Fiat Punto model vanaf 1996

Fiatjes zijn altijd goedkoop, goedkoop in gebruik en degelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Citroën AX uit 1995/1996; evt. 1994 met een lage km.stand. 1.1 of 1.4 (niet de 1.0). Zuinig en toch vlot (de 1.1 is ook vlot, en de 1.4 is ook zuinig). Probeer er eentje te vinden met een km.stand onder de 133.000km - die zijn er nog best wel.

Een BMW 318i uit 2000 trek je er uit, ook met de 1.1. Ik heb een paar keer 182 op de teller kunnen krijgen (die teller geeft uiteraard wel wat overdreven aan, zoals bij elke auto) - boven 't maximale wat de teller aan kan geven.

't Leuke is dat weinig mensen dat ook daadwerkelijk doen met deze auto (vooral de 1.1) - zodat je weinig afgeragde modellen tegen zult komen; meestal zijn ze van langzaam rijdende vrouwen geweest :). Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen; maar de auto is niet speciaal gewild bij mannelijk scheurend jongelui. Toen ik eens een band liet plakken, deed de monteur dat met een rubberen plug. Ik vragen of dat wel blijft zitten bij 160km/h. 'Zo hard gaat ie niet', was de reactie. Zie je? Men onderschat de vlotheid van de 1.1. Tegen flitsapparaten doe je natuurlijk niks, maar langsrijdende agenten houden AX'en minder in de gaten. Agenten letten meer op sneller uitziende mobielen als ze random auto's aan willen houden.

1 op 17.5 is makkelijk haalbaar, als je 't "nieuwe rijden" toepast. (Ik heb 1x een tank lang 1 op 19 gehaald - dat had wellicht 1 op 20 kunnen zijn als ik nergens boven de 90 was gegaan.)

De AX heeft een relatief laag gewicht (wat mede debet is aan de goede prestaties) - ik meen gesponsord (door de overheid? om extra zuinige mobielen te krijgen) middels een speciaal (wetenschappelijk?) project werd er variabele dikte van 't (plaat)materiaal toegepast; slechts een dikkere dikte van 't materiaal gebruiken waar werkelijk nodig. Het lage gewicht en de lage nieuwwaarde zorgen ook voor gunstige belastingen en verzekeringspremies.

Als je er eentje zonder roestplekken (vooral spatborden) en met een km.stand onder de 120.000km. kan vinden, kan je volgens mij je slag slaan. Als je een rustige rijder bent, gaat die nog wel een jaar of 5, 6 mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de Toyota Yaris, zuinig en oersterke motor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prius mooie en zuinige auto je hoeft niet te schakelen en zit ingebouwde tom tom in en op voorruit doorzichtige navigatie en onderhoud is simpel

Toegevoegd na 49 seconden:
oja er zit GEEN wegenbelasting op