Waarom zit 'dagrijverlichting' alleen maar aan de voorkant?

Ik zie steeds meer auto's met dagrijverlichting rondrijden. Hartstikke mooi, maar waarom zit dit alleen maar aan de voorkant? Is het aan de achterkant niet belangrijk om zichtbaar te zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt ja, er zijn sowieso heel weinig mensen die hun mistlicht voeren bij dichte mist.
Maar helemaal geen licht is natuurlijk helemaal slecht.
bamibal
10 jaar geleden
@BeeJee78: dat komt omdat veel mensen weten dat je pas je mistlichten (achter) mag voeren als het zicht minder dan 50 meter is. En dat komt gelukkig niet zo vaak voor. Er zijn wel mensen die bij het eerste beetje nevel meteen hun mistlichten aanzetten (en vaak ook weer vergeten uit te zetten).

Het beste antwoord

Dagrijverlichting gaat vanzelf aan bij het starten van de auto, dat is om de auto beter zichtbaar te maken en veiliger in mist of tunnels en sommige fabrikanten proberen de auto hier een bepaalde uitstraling mee te geven. De achterlichten gaan echter niet aan bij dagrijverlichting. Dit omdat het de bedoeling is dat auto's die tegemoet komen zichtbaar moeten zijn en voor de voorligger moet de achterligger goed zichtbaar zijn. Daarom is gekozen de dagrijverlichting alleen aan de voorkant verplicht te stellen.
Het is gebleken dat dit niet zo veilig is en daarom is in 2015 ook dagrijverlichting aan de achterkant van de auto verplicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha, duidelijk.
Daar is dus duidelijk niet goed over nagedacht (of juist te veel) :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, vooral het hierdoor vergeten je verlichting aan te doen is gevaarlijk.