Waarom maakt de achterruitwisser van de auto een tikkend geluid (en de voorruiterwissers niet)?

Ik heb mijn vraag niet helemaal goed geformuleerd kijkend naar de antwoorden. De achterruitwisser is niet kapot, maar je hoort een kleine 'tik' voorin de auto bij iedere interval (op het moment dat het motortje wordt ingeschakeld). Waarom hebben ze deze 'tik' bij iedere auto bewust ingebouwd? Als je de voorruitwissers op interval zet hoor je namelijk geen tik bij iedere interval.

Het is dus het mechanishe 'klikje'.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
3.6K

Het beste antwoord

Dit komt doordat de motor van de ruitenwissers vóór, buiten zitten onder de parafaan (dat plastic plaatje onder de vooruit) aan de buitenkant dus.

Bij de achterruit wisser zit dit meestal in de achterklep of bij de hoedenplank gemonteerd en dus aan de binnenkant.

Daarom hoor je dat tikje van achter wel en voor niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit heeft meerdere redenen. 1 er komt minder water op de achterruit dus er komt minder snel een glad dragend water laagje tussen de wisser en de ruit. 2 waarschijnlijk is het slim om je achter ruitenwisser te vervangen. Tikken is niet goed
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
enige logische lijkt mij dat er een contactje op t motortje voor die ruitenwisser geoxideerd/beetje verroest is waardoor er niet genoeg stroom door kan, dan gaat die relais achter elkaar klikken, zelfde principe als je je lampjes voor de richtingaanwijzers eruit haalt en dan aan doet, dan hoor je dus ook achter elkaar getik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klapt je ruitenwisser achter niet gewoon tegen je rubber van je raam aan? Lijkt mij niet goed te zijn in elk geval...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
misschien rubber verweerd?
Hij wordt minder gebruikt.
Dus kan het zijn dat het rubber elke slag omslaat.

ALs je echt een mechanisch klikje hoort kan het zijn dat je de schakelaar achterin hoort.
Die zorgt voor de aansturing per x aantal seconden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De "tik" die je hoort is een van een relais.

De intervalstand van een ruitenwisser wordt hiermee geregeld. Zie de wikipedia-pagina hieronder hoe een en ander functioneert.