Hoe worden auto's in het nieuwe rekeningrijden geclassificeerd qua zuinigheid? Gaat dat per klasse, of puur op CO2-uitstoot?

In de nieuwe wet van minister Eurlings wordt oa beschreven dat zuiniger auto's een lagere kilometerprijs gaan krijgen. Maar hoe wordt bepaald wat zuinig is?

Op dit moment krijgen auto's een milieulabel, maar dat is vooral ter vergelijking met andere auto's in dezelfde klasse, en niet om te kijken welke auto's nu echt het zuinigste of beste voor het milieu zijn.

Daarmee zou het dus kunnen zijn dat een slee met B-label, met 150gr CO2 als zuiniger te boek staat dan een kleine middenklasser met 120 gr CO2, maar met een C-label.

Lijkt me in deze nieuwe wet niet een handig of eerlijk systeem, of verandert het milieulabel-systeem als we de kilometerheffing gaan krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

De kilometerprijs gaat bepaald worden aan de hand van de klasse, maar ook vanuit de energiezuinigheid en de CO2 uitstoot. Meer uitgebreide informatie kun je op de website vinden waarvan de link is bijgevoegd.

De huidige energielabels is een ander systeem en dat komt daar niet helemaal in dezelfde vorm in terug.