Is het strafbaar om tegenliggers in een auto te waarschuwen met grootlichtsignaal als er flitser op hun weghelft staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
7.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je dit doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou jij het niet fijn vinden als je gewaarschuwd wordt?

Het beste antwoord

Daar krijg je idd een boete voor als de politie het ziet,ik kwam er vorig jaar gelukkig met een waarschuwing vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als we het heel letterlijk nemen mag je geen grootlicht gebruiken wanneer er nog daglicht aanwezig is en in het donker ook niet als je daarmee anderen hindert.

Dus wat dat betreft is grootlicht in deze situatie hoe dan ook altijd verboden, seinen zal dan ook niet mogen al betwijfel ik of daar daadwerkelijk boetes voor worden uitgedeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad verboden. Het gebeurt toch nog wel regelmatig dat hier bekeuringen voor worden gegeven.

Ik gok 70 of 100 euro.

"Het is verboden om onnodige geluids- en/of lichtsignalen te geven."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stomme wouten ze jagen gewoon op geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of stomme bestuurders, die te hard rijden :)
Met groot licht seinen is verboden inderdaad, maar je tegenliggers waarschuwen dat er flitsers zijn is zelf niet verboden. Dus zou je een andere manier voor moeten verzinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een flitser op hun weghelft staat (dus een gevaar van aanrijding/botsing),dan kun je hen waarschuwen voor botsing, dus naderend gevaar.
Lijkt me heel positief, medemenselijk en vanzelfsprekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja de vraag is niet helemaal juist over het algemeen worden flitsers naast de rijbaan geplaatst en zijn dan niet een direct gevaar.
wel een +je voor je oplettendheid ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, als men correct antwoordt op een gestelde vraag krijg je te maken met anonieme minnaars.
Als men antwoordt op de achtergronden van de vraag, dus wat in het belang is van de vraagsteller, wordt je antwoord verwijderd omdat het geen antwoord op de gestelde vraag is.
Dat alles mag toch bij een serieus medium niet voor kunnen komen?
Je mag je claxon en groot licht signalen alleen gebruiken,als er gevaar dreigt.
Of om iemand te waarschuwen.
Niet om iemand te waarschuwen als er geflitst wordt.
Daar zijn evt andere middelen voor.
Als de politie dit constateert dan kun je inderdaad een bekeuring krijgen.
Mocht je bij schemering of ernstige regenval waarin het zicht belemmerd wordt,een tegenligger tegenkomen die zonder licht rijdt.
Dan mag je waarschuwingssignalen afgeven,dmv grootlicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het waarschuwen voor flitsers is niet strafbaar. Het zonder aanwezigheid van direct gevaar geven van lichtsignalen is echter verboden. Hiervoor wordt dan ook de bekeuring gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe kan een agent het bewijzen dat ik een signaal groot licht afgeef omdat ik denk dat de bestuurder naar mijn weg helt rijdt.en hoe kan ik het ruiken of er geflitst word
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad verboden. Maar denk eens na: is het zo nuttig om anderen te waarschuwen voor een controle ? Evengoed zorg je er zo voor dat een "doodrijder" aan de mazen van het net ontglipt. Voor dom geplaatste snelheidscontroles kan ik het nog begrijpen maar bij gerichte wegcontroles waar dronkenschap en documenten etc worden gecontroleerd ?