Hoeveel tijdwinst heb je op een provinciale weg als je 120 rijd, terwijl je maar 80 mag? Ongeveer 20km.

Zelf schrik ik ieder ochtend doordat diverse auto's voorbij gaan en dan op het laatst invoegen.
Ook vanuit tegenliggend verkeer gebeurd dit vaak.
Rij zelf netjes 80-85. Heb hekel aan een bekeuring en ga een kwartiertje eerder van huis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
Kimath
12 jaar geleden
Gaat de tijdwinst op tegen de extra benzinekosten, het gevaar en kans op bekeuring? Denk dat aan de snelheid houden goedkoper is.

Het beste antwoord

Met 120 kom per uur zou je over 20 km 10 minuten doen. Met 80 km per uur doe je er 15 minuten over.

Echter: je komt onderweg vast diverse hindernissen tegen, zoals stoplichten en medeweggebruikers, waardoor je niet de hele tijd de maximumsnelheid rijden kunt.

Als je 120 km per uur rijdt, zul je minder vaak deze hoge snelheid vol kunnen houden, omdat je medeweggebruikers langzamer rijden en je vaker even voor hen zult moeten inhouden. De tijdwinst zal hierdoor sterk afnemen.

En als je wordt aangehouden is de tijdwinst helemaal weg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je 120 rijdt dan leg je 20 km in 10 minuten af, als je 80 rijdt dan doe je er een kwartier over. Je bespaart dus 5 minuten.

Toegevoegd na 12 minuten:
Uiteraard zijn dit theoretische waarden, veel is afhankelijk van de mogelijkheid om werkelijk door te rijden.
Als je hard rijdt heb je meer problemen omdat je steeds moet proberen in te halen, als je langzaam rijdt dan heb je meer kans om een verkeerslicht te missen omdat het gat tussen jou en de auto voor je te groot geworden is en de lussen in de weg het verkeerslicht laten weten dat er even geen auto meer aankomt.
In de praktijk is het prettig als je op provinciale wegen net iets sneller gaat rijden dan de vrachtwagens, of juist achter een vrachtwagen blijft rijden zonder bumperkleven.
Veel vrachtwagens rijden ook 85 km/u en vinden het vervelend als ze door een auto voor hen gedwongen worden langzamer te rijden.
Bedenk dat de meeste snelheidsmeters van personenauto's een hogere snelheid aangeven dan er werkelijk gereden wordt: vergelijk het maar eens met je navigatiesysteem.
GPS-meting is absoluut nauwkeuriger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, ik weet precies hoeveel mijn kilometerteller afwijkt, blijf echt niet "hangen" voor een vrachtwagen en heb ook ontdekt dat er lussen voor vrachtwagens zijn, waardoor een licht op groen blijf staan, dus daar kan ik dan ook gebruik van maken. Ik pas mijn snelheid wel aan hoor, alleen ik wil niet met 120 door de polder gaan met een risico op bekeuring.
Mijn vraag was echter meer bedoeld: Waarom nemen mensen zoveel risico's met inhalen, waardoor ze mede weggebruikers in gevaar brengen door echt op het laatste nippertje weer terug te gaan naar eigen weghelft. Regelmatig zie en hoor je auto's knipperen en toeteren.
Of als het even tegen zit: een tegenligger die ""net"" voor je weer naar eigen baan gaat.
En dat 's morgens rond half zeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit zelf ook wel eens hoofdschuddend achter het stuur naar de capriolen van kamikaze inhaalacties te kijken, met de vrachtwagen is inhalen op een 80 km weg sowieso een kansloze bezigheid.
De lussen voor de verkeerslichten zijn trouwens bedoeld voor alle voertuigen, het is van belang dat je de lange rechthoekige lus altijd "bezet" houdt zodat het verkeerslicht "weet" dat er nog een auto komt.
Soms staat er een extra waarschuwingslicht 100 meter vóór een verkeerslicht dat aangeeft dat een normaal doorrijdende vrachtwagen gewoon nog groen licht houdt en niet op het laatste moment hard moet remmen.
Rij veilig - dat probeer ik ook te doen.
Je kunt dan hooguit 10 % sneller zijn.
Bij 120 km per uur op een weg waar je maar 80 mag, moet je regelmatig inhouden en paseren, dus blijft er van het harder rijden niet zo veel over.
Bij gemiddeld 10 % sneller op een uur rijden is slechts 6 min.
Mogelijk heb je op een 80 km. weg hele stukken waar je helemaal niet kan/ mag inhalen, dan is het minder dan 5 min. tijdwinst op een uur!!