Wanneer werd het verplicht om rijles te krijgen van een erkende instructeur?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
3.8K
LeonardN
5 jaar geleden
Bedoel je je vraag zoals ik hem beantwoord, of bedoel je iets als: Wanneer werd het verplicht, ALS je rijles wilde nemen, dit te krijgen van een erkende instructeur?
SimonV
5 jaar geleden
Volgens mij wordt dat bedoeld...
LeonardN
5 jaar geleden
Hmm door de reacties heb ik nog een mogelijke vraaginterpretatie gevonden. -Sinds wanneer waren rijinstructeurs verplicht een erkend diploma te hebben voor ze les mochten geven? (1974/75/77)
-Sinds wanneer ben je voor de wet verplicht rijles te volgen (van een erkend instructeur), voordat je aan het rijexamen mag beginnen? (nooit)
-Sinds wanneer kan een rijschool afdwingen dat je lessen neemt voordat ze je aanmelden bij het CBR voor een examen? (wellicht 1993/95, maar kan de wet '74 WRM niet vinden en uitsluiten dat het toen niet al kon)

Antwoorden (2)

Dat is nooit verplicht geweest. Niet voor een personenauto (rijbewijs B) iig (neem aan dat je dat bedoelt vanwege de categorie vervoer>auto). Je mag examen doen zonder dat je ooit les hebt gehad van een erkende instructeur.
=== 6-4-2019 15:56===
Als je wil weten sinds wanneer een rij-instructeur bevoegd moest zijn om rijles te mogen geven, dan is dat 1974. (op 1 januari 1995 is er een wet in werking getreden die strengere eisen stelde aan de al bestaande benodigde bevoegdheid).

---
http://publicaties.minienm.nl/documenten/de-ervaringen-met-de-uitvoering-van-de-wet-rijonderricht-motorri

De Wet Rijonderricht Motorrijtuigen regelt sinds 1974 de bevoegdheid tot
het geven van rijonderricht. Op 1 januari 1995 is de nieuwe Wet Rijonderricht Motorrijtuigen (WRM 1993) in werking getreden.
---

=== 6-4-2019 16:08===

https://www.nurecht.nl/Bestuursrecht/Wet-Rijonderricht-Motorrijtuigen-examen-Rijinstructeurs.html
De Wet rijonderricht motorrijtuigen 1974 (WRM)
Met de invoering van de WRM werd een einde gemaakt aan een situatie waarin het een ieder vrijstond om rijonderricht te geven zonder dat tevoren van de bekwaamheid daartoe behoefde te zijn gebleken. Ingevoerd werd een wettelijk verbod om rijonderricht te geven zonder dat aan krachtens de wet vastgestelde bekwaamheidseisen is voldaan. Beoogd werd ook destijds een verbetering van de kwaliteit van het rijonderricht. De resultaten die met invoering van het stelsel van de WRM werden bereikt hadden evenwel niet in alle opzichten aan de verwachtingen beantwoord; het kwaliteitsniveau binnen de groep in Nederland werkzame rijinstructeurs en de door hen aangeboden opleiding varieerde sterk. Het systeem van de WRM was helaas mede debet aan dit verschijnsel. De vakbekwaamheid van rijinstructeurs werd toen uitsluitend getoetst bij gelegenheid van het instructeursexamen.

===================
Overigens is de wet uit 1974 tweemaal herzien, in 1995 en in 2009
https://archive.org/stream/blg-253804/blg-253804_djvu.txt
=======================
De werkelijke ingang van de wet was 1 juli 1975 (zie foto krantenknipsel)
Als je al werkzaam was als instructeur kon je ontheffing aanvragen en moest je voor 1 januari 1977 voldoen aan de eisen.
===
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/cda-wil-minimumaantal-rijlessen
Momenteel is het in Nederland niet verplicht om een bepaald aantal rijlessen te volgen voordat je een rijexamen kunt doen. In theorie kun je zelfs direct proberen af te rijden, mits een rijschool....
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Inschrijven voor het rijexamen is allang verplicht via een erkende rijschool. Je kunt eventueel zelf bij de rijschool een auto huren die voor het rijexamen geschikt is.Maar alleen na het volgen van (proef)rijles door een bevoegde rijinstructeur van de rijschool.
LeonardN
5 jaar geleden
Maar alleen na het volgen van (proef)rijles door een bevoegde rijinstructeur van de rijschool. Zou je daar een bewijs van kunnen geven? Hier iig het bewijs dat het volgens mij niet zo is:
https://www.rijschoolpro.nl/rijschool/2015/08/19/nieuwe-rijschool-biedt-cbr-examen-zonder-rijlessen-aan/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het hele artikel lezen. De koppen van krantenartikelen vermelden vaak een halve waarheid, een halve waarheid is erger dan een leugen. De Rijexamen Service biedt het praktijkexamen met een uur rijden aan voor 369 euro, en eventueel met een uur extra rijden vooraf voor 398 euro.
LeonardN
5 jaar geleden
Het hele artikel lezen. Had ik al gedaan, er staat niets in over les. Dat uur rijden is omdat ze de auto ~1 uur kwijt zijn. Naar het examen toe tijdens het examen en de terug reis. Nergens staat iets over les. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de instructeur je naar het examen rijdt (terug rijden ze meestal sowieso ook als je geslaagd bent). "en eventueel met een uur extra rijden vooraf voor 398 euro."
Dat zou dan les zijn, maar dat is optioneel. Het is niet verplicht les te hebben gehad van een erkend instructeur voor je examen doet.
Als je wel les neemt moet dat sinds 1975/77 zijn van iemand met erkenning, niet vanaf 1993 (wat eigenlijk 1995 moet zijn) zoals jij lijkt te beweren.
Nergens in de wet staat dat de examenkandidaat ook maar 1 minuut les gehad moet hebben, als wel, laat die zinsnede in de wet maar zien die dat volgens jou zou stellen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De Rijexamen Service biedt het praktijkexamen met een uur rijden aan voor 369 euro, en eventueel met een uur extra rijden vooraf voor 398 euro. Dit bedrag moet vooraf worden voldaan, en VERVOLGENS boekt Keskin het examen op een zelf te kiezen CBR-locatie in Nederland in.
Er staat dus niet zoals jij suggereert: een uur rijden totaal voor en na examen.
Einde discussie aan deze kant.
LeonardN
5 jaar geleden
Er staat nergens in de wet dat iemand verplicht is les te nemen.
Er staat nergens in het artikel dat "rijden" les bevat. Als je met bewijs kan komen dat het volgens de wet verplicht is les af te nemen ben ik altijd bereid mijn visie en antwoord te herzien.
Zelfs als blijkt dat het bedrijf je binnen dat uur les geeft volgt daar nog niet uit dat die les wettelijk verplicht zou zijn.
Vanaf 7 juli 1993 mochten alleen rijinstructeurs in het bezit van het juiste certificaat voor de motorrijtuigcategorie B rijles geven. Op 7 juli 1993 namelijk is de Wet rijonderricht motorrijtuigen1993 van kracht geworden.
Art. 7 lid 1
Degene die rijonderricht geeft in het besturen van enige motorrijtuigcategorie is in het bezit van een door het instituut afgegeven certificaat voor de motorrijtuigcategorie B als bedoeld in de richtlijn rijbewijzen. Daarnaast is degene die rijonderricht geeft voor de in de richtlijn rijbewijzen genoemde motorrijtuigcategorieën in het bezit van een door het instituut afgegeven certificaat voor de desbetreffende motorrijtuigcategorie.

Aangezien de aanvraag voor het rijbewijsexamen alleen aangevraagd kan worden door de rijschool waar de kandidaat is ingeschreven, dient de kandidaat de rijschool te machtigen om het praktijkexamen te reserveren bij de CBR. De naam van de rijschool moet dezelfde zijn als de naam op de lesauto én de naam waaronder de rijschool staat ingeschreven bij het CBR. Dit wordt als eis gesteld door het CBR en wordt gecontroleerd. Vraag de rijinstructeur van tevoren of je zijn geldige WRM-bevoegdheidspas mag zien, die vereist is om rijles te mogen geven. Deze pas is vijf jaar geldig.
In de praktijk geldt dat geen enkele rijschool een kandidaat zal inschrijven bij het CBR die bij zijn school nooit rijlessen heeft genomen. Er zullen minstens een paar lesuren gevolgd moeten worden waarbij de rijinstructeur zelf de rijvaardigheid van de kandidaat controleert. Ook dient de kandidaat in het bezit te zijn van het theorie certificaat dat maar 1 ½ jaar geldig is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Rijles mocht men vanaf 1974 niet zonder machtiging, maar rijlessen waren niet verplicht om het rijexamen af te leggen. Vanaf 1993 (vanaf 1995 in staatsblad) dient het examen aangevraagd te worden door de rijschool waar men les heeft gehad van een erkende instructeur. Al is het maar een half uur. Ook rijscholen die adverteren met examen zonder rijles, waar men de examenauto reserveert, geven eerst nog een zgn proefles. Maar ook een proefles is een les van een bevoegde instructeur.
Ik ga hier niet over discussiëren
LeonardN
5 jaar geleden
-min "Rijles mocht men vanaf 1974 niet zonder machtiging"
Dan snap ik je antwoord helemaal niet, welke nu lijkt te zeggen dat iedereen voor 1993(1995) zonder bevoegdheid les mag geven. "Vanaf 7 juli 1993 mochten alleen rijinstructeurs in het bezit van het juiste certificaat voor de motorrijtuigcategorie B rijles geven. Op 7 juli 1993 namelijk is de Wet rijonderricht motorrijtuigen1993 van kracht geworden."
zou zover ik het zie moeten zijn:
Vanaf 1 juli 1975/1 januari 1977 mochten alleen rijinstructeurs in het bezit van het juiste certificaat voor de motorrijtuigcategorie B rijles geven. Op 1 juli 1975 namelijk is de Wet rijonderricht motorrijtuigen1974 van kracht geworden. " geven eerst nog een zgn proefles"
In de praktijk vast, maar dat is niet zoals de vraag stelt "verplicht". Als iemand met het OV zich naar het CBR begeeft en daar pas voor het eerst in een auto stapt, is geen enkele wettelijke verplichting gebroken.