Mag je auto rijexamen doen zonder dat je officiële lessen hebt gehad?

Stel dat je dus op een of andere manier al kunt autorijden zonder officiële lessen te hebben gehad bij een rijles-instelling, zou je dan gewoon een examen kunnen aanvragen bij het CBR? Ze examineren je ten slotte op het feit of je kunt autorijden en veilig bent in het verkeer, toch? Of mag dit niet van een of andere wet?

Toegevoegd na 59 seconden:
Ik heb zelf mijn rijbewijs al mét lessen, haha. Vroeg het me gewoon af.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
9K
Ritsuka
8 jaar geleden
Je kunt niet zelf een examen aanvragen volgens mij, dat doet je rijschool
ronron1212
8 jaar geleden
Dat is niet zo @Bloodrednour er zijn nog al wat landen waar de rijkunsten nog al wat te kort komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus voor je vraag! + Dit is een vraag - een leuke - die verder gaat dan "de regels" en de "normale gang van zaken". Mag je auto rij-examen doen zonder officiële lessen? Waarom niet, het gaat er om OF je kunt rijden, hoe je het ook geleerd hebt. [Vergeet niet de theorie, die moet je ook onder de knie hebben.]
Misschien is het wel zo dat de rijschool het examen moet aanvragen op het juiste moment, namelijk wanneer jij het KUNT! Zodat de rijschool eigenlijk fungeert als zeef, want als de kandidaat het zelf zou moeten / mogen aanvragen dan heeft deze er toch minder zicht op wanneer hij zover kan zijn. Kan in 10 lessen of in 10 jaar zijn :-))) Aangezien het CBR niet de eigenaar is van alle auto-rijscholen, dus "4 handen op een buik" [geld] heeft er niets mee te maken. Ik heb gezocht en geen bewijs gevonden. Als je echt nieuwsgierig bent zou je een mail kunnen sturen naar het CBR of bellen natuurlijk. Mijn antwoord zou zijn: in theorie wel, maar instellingen zijn moeilijk met veranderingen en daarom is mijn antwoord: nee dat kan niet, de rijschool beoordeelt of een kandidaat goed genoeg kan rijden om een rij-examen af te leggen. http://www.rijbewijs.nl/rijbewijs-halen/met-wie-heeft-u-te-maken/
https://www.cbr.nl/auto.pp
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zult toch voor je examen een lesauto met dubbele bediening moeten regelen!
zondag
8 jaar geleden
Een vriend van mij moest ondanks zijn Bulgaarse rijbewijs en ondanks het feit dat hij chauffeur van beroep was rijles nemen toen hij in Nederland kwam wonen. Er zijn hier regels die een buitenlander soms nog niet kent, bijvoorbeeld die oranje borden met zwarte pijlen voor de te nemen route voor vrachtwagens met gevaarlijke lading. Ik spreek wel over 16 jaar geleden.

Antwoorden (1)

Een rijexamen kun je niet zelf aanvragen, dat loopt via een officiële rijschool. Dus je moet je wel bij zo'n school aanmelden, en daar zal een rijinstructeur na een proefles aangeven of jij inderdaad ver genoeg bent om examen te doen. Als dat het geval is dan is het inderdaad mogelijk om zonder officiële rijlessen te hebben gehad je rijbewijs te halen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus van mij. Aanvulling: het is ook wel prettig om een rijschool naar je rijgedrag te laten kijken. Veel boerenjongeren rijden al van jongs af aan op een tractor, kunnen goed rijden, maar missen verkeersinzicht op snelwegen enzo. Ook letten ze bij het CBR erg er op dat je op de "juiste" manier om je heen kijkt enzo. Je moet het op het examen op de goede manier doen, en pas daarna een eigen rijstijl ontwikkelen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, en rondkijken is niet genoeg: je moet duidelijk zichtbaar rondkijken. Tikkie overdrijven kan geen kwaad!