18 dagen geleden ben ik door het rood licht gereden, ik heb nog altijd geen boete gehad. Krijg ik die nog of sturen ze me naar de politierechtbank?

Wat zal er gebeuren als ze me naar de het parket sturen? Ik ben helemaal geen misdadiger, ik was gewoon onoplettend doordat ik mijn gsm hoorde rinkelen. Ik zag oranje en het zal rood geworden zijn toen ik over het kruispunt reed.

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik had mijn gsm niet in mijn handen, ik was gewoon afgeleid door het gerinkel. Wat nog altijd geen excuus is om uiteraard door het rood te rijden. Ik woon wel in België en blijkbaar laten ze je daarvoor soms voor het gerecht komen. Daar ben ik echt bang voor!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3.6K

Antwoorden (7)

Het recht moet zijn beloop hebben.

Alleen om vrije doorgang te verlenen voor politie, brandweer en ambulance maakt men ruimte bij een verkeerslicht door voorzichtig op een veilige manier het op rood staande verkeerslicht te passeren zonder het overige verkeer te hinderen.

Verder zijn er geen excuses om een rood verkeerslicht te negeren, behoudens het opvolgen van de aanwijzingen van een verkeersregelaar.

Gewoon wachten op de acceptgiro en betalen.
Voor de rest geldt; goed opletten en handsfree bellen.

Indien de flitspaal goed werkt dan kunt u binnen 2 tot 6 weken een bericht ontvangen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt gewoon een boete en als je als telefoneerd-zonder-hands-freesetje op de foto staat, kan je daar ook nog een boete voor krijgen.

Toegevoegd na 40 seconden:
telefonerend dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele minnenregen. Hier ben je gewoon de sjaak als je rijdend, telefonerend door het rood rijdt en daarbij geflitst bent.
Die boete komt heus wel. Je hoeft echt niet bang te zijn dat ze je vergeten. Voor de rechter hoef je niet te komen (als je tenminste geen notoire wegmisbruiker bent). Ze treffen een schikking en dan zal je 150 euro aan de nationale economie mogen bijdragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, gewoon je post afwachten, 150 euro + 6 euro administratiekosten,( kan je je foto opvragen ), als je betaald is het meestel klaar.
misschien als je een beginnend bestuurder bent dat het je een punt op je rijbewijs kan opleveren, maar dat weet ik niet zeker, maar dat melden ze je dan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prent komt vanzelf, kosten eur 160,-.
Acceptgiro gaat naar adres kentekenhouder van de auto.
Het CJIB heeft een overeenkomst met belgie om de boete op normale (nederlandse) wijze te laten incasseren.
Hij zal dus bij betaling niet naar een parket worden gezonden.
Behalve de hoogte van de boete levert het verder geen extra problemen voor je op. Als je je echt druk maakt kan je altijd nog bellen met het cjib of op de site kijken (link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was, zou ik gewoon eens informeren bij de gerechtelijke diensten. Wellicht stond het flitsapparaat niet juist afgesteld en zijn alle boetes vernietigd. Misschien heeft de facteur de envelop vergeten in Uw bus te steken. Of misschien zegt men gelijk: Ja, die boete is onderweg. Dan weet U gelijk waar U aan toe bent, neemt Uw verlies en heeft weer een onzekerheid minder.

Tschuess!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
advies om slapende honden wakker te maken??? Zou er niet over peinzen....of meldt u zichzelf aan voor alle overtredingen die u zelf maakt? De meeste mensen maken dagelijks (onbewust) wel ergens een verkeersovertreding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Heb inderdaad eens bij Die Polizei gevraagd hoe ik bekeuring voor te snel rijden moest betalen. Was niet meer nodig: Geseponeerd. Kijk, toen wist ik meteen waar ik aan toe was. Maar ja, Hollanders doen altijd moeilijk als het op betalen aankomt.
Hoe gevaarlijk het ook is om door rood te rijden gebeurt het iedereen wel eens.
Er staat nergens in je verhaal dat je geflitst bent of aangehouden ? Dus als dat niet het geval is zul je ook geen bekeuring krijgen en hoef je niet bang te zijn.
Ben je wel geflitst dan krijg je hem gewoon thuis als je in Nederland bent geflitst en in Belgie woont kan dat wel een paar maanden duren.

PS iedere automobilist wordt in Nederland als misdadiger gezien tot zijn onschuld is bewezen. Beter kun je iemand vermoorden dan is het andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
poca heeft gelijk, zelfs met zijn laatste verzuchting die absoluut niet een oproep tot misdrijf is maar een vergelijking met de rechts (on) zekerheid in nederland. De min slaat nergens op (met + gecorrigeerd)