Om de hoeveel km distributieriem vervangen bij deze auto?

Betreft vw jetta 2007 2.0 tdi 140 pk BKD motor.

5 jaar geleden
in: Auto's
2.8K
jc54
5 jaar geleden
Bij mijn weten was dat 120.000 km. De praktijk leerde dat het wel eens voorkwam dat de riem ergens tussen de 100.000 en de 120.000 km. brak. Voor de veiligheid werd daarom door veel garages 90.000 km. aangehouden.

Antwoorden (3)

Kijk eens in je onderhoudsboekje daar staat het soms in. Anders zou ik ongeveer 100K aanhouden of elke 10 jaar. Welk eerst voorkomt
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De Volkswagen Jetta heeft een distributieriem die gemiddeld iedere 50,000 tot 60,000 KM vervangen moet worden. Hier een paar 1000 km overheen gaan kan geen kwaad. Als de distributieriem niet tijdig wordt vervangen, kan deze uitrekken, waardoor de motor vermogen verliest, of hij kan knappen, waardoor de riem zeer ernstige schade kan veroorzaken aan de motor. natuurlijk moet je ook kijken naar hoe oud de riem is in verband met uitdroging. Ik attendeer wel om de waterpomp en spanrol ook te vervangen, hoor wel eens verhalen dat de bout van de waterpomp afbreekt en dan ben je nog verder van huis. Gewoon een distributie-set kopen. Meestal zit er ergens een sticker op in de buurt van de riem die verteld wanneer hij is vervangen. SUCCES!!!
Uit eigen ervaring met Volkswagens vervang ik ze altijd ongeveer om de 120,000 km. Dit deed ik ook met alle andere auto's waar ik in reed, kan makkelijk. het belangrijkste is om daarnaast naar de leeftijd van de distributieriem te kijken in verband met slijtage en uitdroging.
Toegevoegd op 12 maart 2019 15:45: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb een bron gevonden die als uiterste kilometrage 120.000 noemt, en die tevens vermeldt waarom het vaak verstandiger zal zijn om het eerder te doen.
Technical Bulletin 020 van Gates geeft namelijk op pagina 2 als maximum voor de genoemde motor 120.000 km voor de riem (en 240.000 km voor de spanrol).
In de tekst op pagina 1 wordt benadrukt dat dit het maximum betreft onder gunstige gebruikscondities.
Ik merk daarbij tevens op dat de tekst het in veel engelstalige gebieden gebruikelijke woord ‘mileage’gebruikt, terwijl de bijbehorende tabel waarden in kilometers specificeert!
https://www.techtips.ie/Gates/vag-timing-system-replacement-intervals.pdf

Volgens VW Nederland moet je ook naar de kalender kijken, want zij adviseren elke 5 jaar (of bij eerder bereiken van 120.000 km alsnog maximaal die 120.000 km):
“Wanneer je je distributieriem moet laten vervangen, is afhankelijk van het model, de motor en jouw rijstijl. We adviseren je om je distributieriem elke 5 jaar of bij een maximaal aantal kilometers te laten vervangen. Hoeveel dat maximum voor jouw Volkswagen is, vind je in het instructieboekje van je auto.”
https://www.volkswagen.nl/service/onderhoud/distributieriem

En dat instrucieboekje komt dan zonodig in beeld na het intoetsen van het kenteken op deze pagina: https://www.volkswagen.nl/service/pechhulp/instructieboekje
Bordensteker