Rijd een auto anders met een koude motor?

Ik rijd nu sinds een ruime maand dagelijks met de auto (nieuw Suzuki Alto benzine model) en merk op dat wanneer ik wegrijd het schakelen/koppelen iets kritischer gaat dan na een tijdje rijden. Ik moet dit naar mijn gevoel met ietsjes meer voorzichtigheid doen om vloeiend weg te rijden. Niet dat het moeite kost maar klakkeloos optrekken zoals dat prima lukt na een paar minuutjes gaat dan minder vloeiend.

Nu vraag ik me af, ligt dit gewoon aan mij (en komt dit omdat ik steeds weer even moet wennen) of is het zo dat een koude motor wat gevoeliger is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een moderne auto heeft daar geen last van. Hoeft niet echt op te warmen om goed te rijden. Waarschijnlijk zit het toch in je gevoel met het koppelings pedaal. De vorige auto zal een iets ander koppelmoment gehad hebben waar jij de routine nog van in de voeten hebt zitten. Het is het samenspel van gaspedaal en koppeling, om te schakelen op precies het moment waarop de motor het juiste draaimoment heeft.( ook wel het koppel genoemd) dat is het moment waarop de motor de meest optimale kracht produceert om te accelereren. Bij de kleine motortjes van tegenwoordig is dat maar een heel klein toeren gebied. Jammer want die kleine zuinige dingen ontdoen ons juist van dat comfort. Dat maakt het dat 6cylinders en een dikke 8 zo comfortabel rijden. Niet horten stoten maar lekker brrrrrrrrrrr.... En rijden maar. Het gevoel voor de nieuwe komt wel terug maar dus na even rijden.

Dat kan heel goed kloppen. Niet alleen word de viscositeit van de olie dunner bij een warme motor, ook een warme koppelingsplaat pakt wat anders op dan een koude. Daarnaast zet heet metaal uit en dat alles bij elkaar opgeteld zal inderdaad anders aanvoelen.

Een auto stationair laten warmdraaien levert alleen maar onnodige slijtage op en duurt bovendien erg lang. Het beste kun je de motor starten, dan de andere nodige handelingen als licht aandoen, radio afstemmen, gordel om, spiegels checken, etc. uitvoeren. Als je dan wegrijdt heeft de motor een seconde of vijftien á twintig gedraaid en is de olie aardig rondgepompt. De bedrijfstemperatuur is dan echter nog lang niet bereikt. Veel auto’s hebben wel een metertje voor de koelvloeistof-temperatuur, maar die vertelt maar het halve verhaal. Veel belangrijker is de olietemperatuur, voor die op de juiste graad is ben je echt wel tien minuten rijden (en dus niet in de file staan) verder. Tot die tijd is het slim om zeker geen vol gas te geven. Je motor zal je bedanken met een langer leven.

Bronnen:
https://www.autoveiling.nl/faq

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100