we hebben n auto gekocht (3800 euro) zonder garantie, na 13 dgn motorpech, reparatiekosten 3000. Nu in onderhandeling dealer, een 'x' bedrag terug?

we hebben n auto gekocht bij een auto dealer zonder garantie. de prijs voor de auto was 3800 euro. na 13 dagen ging hij kapot en nu blijkt de motor vervangen te moeten worden, kosten 3000 euro. dealer en wij zijn nu in onderhandeling over andere auto of een bedrag terug krijgen. wat zijn onze rechten en heeft iemand tips?

8 jaar geleden
in: Vervoer
2.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op een zaterdag naar een drukke plek slepen en de wagen behangen met affiches: gekocht bij garage X, slechts 13 dagen ellende mee gehad!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/niet-tevreden-over-tweedehands-auto
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed advies Freek , want meer rechten heb je eigenlijk niet, Je hebt de auto nadrukkelijk zonder garantie gekocht, en had zelf een onderzoeksplicht. Heel erg kut is dat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In dat geval zal onderhandelen geen zin meer hebben ben ik bang voor Freek :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar moet je ook mee dreigen! Een beunhaas die voor €3800,- een auto verkoopt met een kapotte motor lijkt mij niet zo heel bereid om te onderhandelen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoezo kapot? Er is 13 dagen in gereden.
En verder als ik het verhaal lees zijn ze al in onderhandeling..
"en wij zijn nu in onderhandeling over andere auto of een bedrag terug krijgen"
Maar eens dat het een beun is. :-) (en ik er nooit weer zou kopen)
paulus811
8 jaar geleden
Waarom is het een beun? Mensen kopen willens en weten een auto zonder garantie, vervolgens gaat de auto kapot en krijgt de verkoper meteen het stempel 'beun'. Typisch....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wellicht omdat een autohandelaar welke zo'n auto voor 3500 euro verkoopt door velen als een beun wordt beschouwd?
paulus811
8 jaar geleden
En op basis waarvan dan? Is iemand die gebrukte spullen verkoopt per definitie een beun?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het belangrijkste lijkt mij of de verkoper uitspraken heeft gedaan over de staat van de auto. Mocht hij hier echt lastig over gaan doen en niet willen meewerken aan een oplossing zou ik even contact opnemen met een jurist.

Het beste antwoord

In de eerste plaats constateer ik dat je de auto hebt gekocht bij een 'autodealer', ik neem aan dus bij een garage. Dat is in zoverre van belang dat jij, als consument, een extra bescherming geniet t.o.v. wanneer je deze auto van een particulier hebt gekocht. (bron 1).

In de tweede plaats heb je weliswaar je auto gekocht zonder garantie, maar dat zegt niet alles. Je hebt nog altijd de zogeheten 'wettelijke garantie' (bron 2). Die garantie heb je in principe altijd, hoewel voor een beroep daarop een beperkte termijn geldt. De verkoper moet jou namelijk wel leveren wat hij belooft. Doet hij dat niet, dan levert hij 'non-conform'. Heeft hij enige uitlating gedaan over de motor, of deze net vervangen was of bijna kapot was, de z.g. verborgen gebreken? Dan heb je pech, want dan kon je dat weten. Heeft hij gezegd dat de auto in prima staat was, dat er nieuwe onderdelen in zijn gezegd? Dan moet hij ook daarvoor hebben gezorgd.
Als de verkoper zich duidelijk niet aan zijn woord heeft gehouden, dan kan jij eisen dat de motor op kosten van de verkoper wordt gerepareerd, of dat hij zelf een redelijke oplossing aandraagt.

Echter, ook van belang: wat is jouw eigen inbreng geweest voorafgaand aan de koop? Was het 'liefde op het eerste gezicht', of heb je wel even e.e.a. van tevoren uitgezocht? Jij hebt als koper namelijk evengoed een onderzoeksplicht (bron 3). Zeker bij een tweedehands product (zelfs een auto bij de garage) moet je tot op zekere hoogte nagaan wat de staat van de auto is, bijv. het opvragen van de onderhoudshistorie.
Heb je zoiets niet gedaan, dan sta je redelijk zwak, want het is wel degelijk een plicht die op jou als koper rust.

Conclusie: de uitkomst hangt mede af van wat jij voorafgaand aan de koop hebt onderzocht en hoe de verkoper met jou heeft gecommuniceerd over eventuele verborgen gebreken van de auto.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Was deze dealer trouwens aangesloten bij een branche-organisatie? Of was het en merkdealer? Dan zou je die branche-organisatie resp. het hoofdkantoor nog kunnen inlichten.
En als je lid bent van de ANWB: zij hebben een afdeling Rechtshulp. Kan de moeite waard zijn om even een berichtje te sturen.
joro
8 jaar geleden
Ik weet niet of Auto Totaal in Twello aangesloten is bij een branche-organistatie. Wij hebben uiteindelijk een deel van het bedrag terug gekregen en zijn voor 1.500 euro de boot ingegaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarmee bedoel je waarschijnlijk een deel van de reparatiekosten, dus niet van de aanschaf? NB. Volgende keer een garage even Googelen om te kijken naar een eventueel 'verleden'. Een snelle check leert dat deze o.a. bekend is op het forum van Radar en dat is niet vanwege zijn goede service.
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=76&t=135357
joro
8 jaar geleden
Dank voor uw uitgebreide reactie. De link van Radar hebben wij helaas te laat gezien. Wij hebben van deze miskoop veel geleerd, maar het was een dure leerschool. Wij gaan nu een auto in de omgeving van onze woonplaats kopen, waarvan wij weten dat het een betrouwbare garage is. De website ziet er heel netjes uit, dat is onze valkuil geweest.