waarom staat er re of li op de hectometerpaaltjes?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn nog een heleboel andere codes die op hectometerbordjes voor kunnen komen, kijk maar eens hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hectometerpaal

Antwoorden (3)

Om aan te geven waar je staat. Een snelweg bestaat uit twee gescheiden rijbanen. Als je de hulpdiensten moet inschakelen, is het handig om aan te geven welke baan je bedoelt. Want zowel bij de linker als rechterbaan komen dezelfde getallen voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sta je bijv. op de A2 bij hm 116 Maastricht richting Amsterdam of Amsterdam richting Maastricht?
Computoon
8 jaar geleden
Dit is omdat de snelwegen in Nederland gescheiden rijstroken per richting hebben. Wanneer er iets plaatsvindt kun je alleen op de plaats komen wanneer je vanuit de juiste richting komt aanrijden. Het is onveilig als hulpverleners de weg gaan oversteken omdat ze niet wisten aan welke kant van de weg iets heeft plaats gevonden. Vandaar de code Re = rechts en Li = links. Bijv. als op de A28 bij Harderwijk een aanrijding plaatsvindt, weten de hulpverleners als er wordt gemeld Re of Li, of ze vanuit de richting Zwolle, of vanuit de richting Amersfoort de plaats moeten naderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om het antwoord vollediger te maken: re en li staan voor rechts en links, om te weten op welke rijbaan je je bevindt.
Als je bij het begin van de snelweg vertrekt, dus waar de hectometerbordjes lage getallen aangeven en je rijdt in de richting van hogere kilometerwaarden dan rijd je op de rechter rijbaan. Rijd je juist naar het begin van de snelweg toe dan rijd je op de linker.