kan iemand mij uitleggen hoe de sterren bij de abonnementen van het ov worden bedoelt?

Op de site 9292.nl zit ik te kijken naar 'Abonnementen reductie tarief' maar daar staat onder met tarieven ernaast : ' weekabonnement 1 ster, weekabonnement 2 ster, enz...

kan iemand mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Een "sterabonnement" bestaat altijd uit een "centrumzone" en een aantal "sterren". Het aantal sterren geeft aan hoeveel zones je vanuit de centrumzone mag reizen - de centrumzone zelf meegeteld.
Met één ster mag je dus alleen in de centrumzone reizen.
Met twee sterren mag je in de centrumzone reizen en alle aangrenzende zones. Enzovoort.

Als je vaak dezelfde reis maakt, is het meestal het handigst om een abonnement te kiezen met de centrumzone in het midden van je reis. Voorbeeld: als je vertrekt uit zone A, en naar zone B reist, en daartussen liggen nog drie zones, dan kies je meestal het beste de middelste zone als centrumzone en drie sterren bij het abonnement.

www.9292.nl geeft ook advies over welke centrumzone met hoeveel sterren je het beste kunt kiezen. Maar dat advies zit nogal "verstopt" op de site. Je vindt het zo:
Als je op www.9292.nl je reis ingeeft, kun je boven aan het reisadvies op "de prijs van je reis" klikken. Vervolgens vind je onderaan het prijsadvies ook een optie "bekijk gedetailleerd prijsadvies". Als je die openklikt kun je op "alle beschikbare tarieven" klikken, en dan nog eens bovenaan op "abonnementen". Je krijgt dan automatisch advies over het beste abonnement: hoeveel sterren je nodig hebt en welke centrumzones je kunt kiezen.

Soms zijn er meer centrumzones mogelijk. Het is dan verstandig om er even een kaart bij te pakken (of bij het vervoerbedrijf te vragen). Je maakt misschien ook nog wel eens andere reisjes dan je dagelijkse reis en met de ene centrumzone heb je net weer andere mogelijkheden dan met de andere.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

hoe meer sterren er op staan, des te meer zones mag je reizen.