Kan je reizen met de studenten ov-chipkaart nadat je bent afgestudeerd?

Als ik straks afgestudeerd ben, zal ik dagelijks een eind met het OV naar mijn werk moeten reizen. Dit kost afhankelijk van het abonnement wat ik neem tussen de 300-400 euro.
Echter, als ik mijn studentenreisproduct niet stop zet, kost me dit +/- 194 euro per maand. Een stuk goedkoper dus, en ook nog 'gratis' reizen met de bus.
Kan dit? Blijft het product geldig? Zo ja, hoe lang?
(ik ben op de hoogte van de kortingsacties van de NS na het afstuderen, maar bovenstaande oplossing is nog steeds vele malen goedkoper)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, dat zou frauderen zijn. Want in de volgende situaties heb je geen recht (meer) op een studentenreisproduct:
- je bent met je studie gestopt.
- je hebt je maximale studiefinancieringsrechten verbruikt.
- je doet een hbo- of universitaire opleiding en hebt het maximum aantal jaren verbruikt waarin je mocht reizen met je studentenreisproduct.
- je ontvangt OV-vergoeding buitenland omdat je (een deel van) je studie in het buitenland volgt.
- je gaat een nieuwe studie doen waarvoor je geen recht hebt op studiefinanciering
- je hebt geen recht meer op studiefinanciering omdat je te veel bijverdient.

Het eerste is duidelijk het geval. Nadat je bent afgestudeerd ben je geen student meer. Je gaat werken dus krijgt salaris, en daarvan zul je jouw eigen reisproduct moeten bekostigen.
Amadea