Vergroot een navigatiesysteem kans op blikseminslag?

Ik zat van de week in de auto, noodweer. Bliksem hield maar niet op. TomTom stond aan en ik vroeg me af of dit op een of andere manier kan leiden tot blikseminslag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Een dichte auto werkt als een kooi van Faraday waarin bliksemontladingen niet kunnen doordringen, maar langs de zijkant afvloeien richting aarde. Het maakt daarbij geen enkel verschil wat zich aan installaties in de auto bevindt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn een aantal satellieten in een geostationaire baan, al die satellieten zenden signalen uit. Je GPS systeem ontvangt deze en berekent daaruit waar hij zich bevindt.
Een bliksemschicht is een electrische ontlading van de lading in wolken. De bliksem zal naar het hoogste en/of meest geleidende punt gaan.

Je GPS verhoogt de kans op inslag niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij Topgear hebben ze uitgeprobeerd wat er gebeurd wanneer een auto door de bliksem getroffen wordt.
Derde bron.
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Erna55
Je antwoord is correct, maar wat hebben satellieten-in-een-geostationaire-baan er in hemelsnaam mee te maken ?
Erna55
8 jaar geleden
Dat is hoe gps zijn positie berekent.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Dat snap ik... :-)
Maar wat ik niet snap is wat het te maken heeft met de vraag over een al dan niet vergrootte kans op blikseminslag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-
Na het al door MaartenVerrips gegeven antwoord voeg jij niets toe en de satellieten hebben daar niets mee te maken.
Erna55
8 jaar geleden
Wat ik wil zeggen is dat een GPS signalen van satelieten ontvangt.
Het ontvangen van signalen heeft geen invloed op het wel of niet aantrekken van bliksem.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Het antwoord is correct, van mij dus géén min, maar Gesp heeft wel gelijk dat je antwoord teveel niet-relevante informatie bevat.
Thecis
8 jaar geleden
Allebei de antwoorden zijn 13 uur geleden (voor mij dan) gegeven. Het kan best zijn dat de antwoorden elkaar gekruist hebben. Of er t.o.v. MaartenVerrips meer of minder info in staat is dan niet helemaal ter zake. Ik snap ook het punt dat een GPS systeem alleen maar ontvangt. Het stuk over de satelieten vind ik dan zelf ook niet heel veel toevoegen. Geen plus, ook geen -.
Wel een correct antwoord overigens, maar in mijn optiek zijn het meer wat losse zinnen dan een samenhangend geheel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Thecis
Tip: wanneer je de muis boven de 'xxx uur geleden' houdt dan zie je de exacte tijd van het posten. Het antwoord van MaartenVerrips os gepost op 19:15:51u
Het antwoord van op Erna 19:23:49u Dat valt m.i. inderdaad nog wel onder 'kruisen'.
Thecis
8 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Das een goeie. Dat wist ik nog niet. Dank voor deze aanvulling, weer wat geleerd. Mag ik nu naar huis? ;-)